Artykuł sponsorowany

Czy RODO dotyczy branży kosmetycznej?

Czy RODO dotyczy branży kosmetycznej?

W obowiązujących od tego roku przepisach dotyczących ochrony i przetwarzania danych osobowych, nie przewidziano ogólnych wyjątków dla wybranych branż, sektorów czy przedsiębiorstw. Oznacza to, że odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu jest jak najbardziej twierdząca. Co zatem warto wiedzieć na ten temat?

Po pierwsze, dobrze jest zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli prowadzimy salon fryzjerski czy kosmetyczny i w związku z tą działalnością przetwarzamy dane osobowe klientów, to w świetle przepisów automatycznie stajemy się administratorem danych osobowych. I nawet jeśli nie zajmujemy się np. wysyłką newsletterów, czy nie prowadzimy programów lojalnościowych lub konkursów, to w związku z prowadzoną działalnością dane osobowe są przetwarzane, chociażby w postaci zapisanego w kalendarzu harmonogramu zabiegów, gdzie pojawiają się nazwiska i numery telefonów klientek.

Dane wrażliwe

Niektóre gabinety prowadzą dodatkowo dokumentację dotyczącą np. przeciwwskazań do wykonania niektórych zabiegów, czy skłonności alergicznych klientów – a więc informacje dotyczące stanu zdrowia osób fizycznych, uznawane w RODO jako szczególne kategorie danych osobowych. Określa się je jako tzw. dane wrażliwe, których przetwarzanie co do zasady jest zabronione, a jedyne dopuszczalne od tej zasady wyjątki zawarte są w art. 9 RODO.  Jeśli podstawą przetwarzania danych wrażliwych będzie zgoda klientów, to należy dopilnować by była ona udzielona zgodnie z art. 7 RODO – opisującym warunki ważnego wyrażenia zgody, będącej prawną podstawą przetwarzania danych. Przetwarzanie danych wrażliwych bez odpowiedniej, legalnej podstawy prawnej, nawet jeśli są one w trakcie przetwarzania odpowiednio zabezpieczone, będzie powodem do nałożenia na administratora takich danych  surowych kar. A te dzięki nowym przepisom można obecnie o wiele łatwiej egzekwować. Zgodnie z art. 37 RODO każda organizacja, której korowa działalność polega na przetwarzaniu danych wrażliwych na dużą skalę, zobowiązany jest do powołania Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IOD). W przypadku jednak formy jednoosobowej działalności gospodarczej, charakterystycznej dla wielu przedsiębiorstw branży kosmetycznej, należy wziąć pod uwagę ilość posiadanych danych i przeanalizować tę ilość pod kątem „dużej skali” – wieloletnia i owocna praktyka w jednym z większych miast Polski, może oznaczać konieczność powołania IOD

Dokumentacja

Kolejnym ważnym zagadnieniem z punktu widzenia RODO w branży kosmetycznej jest kwestia należytego zabezpieczenia przechowywanych i przetwarzanych danych osobowych. Aby wykazać, że mamy ją na uwadze, najlepiej sporządzić szczegółową dokumentację, w której znajdą się takie pozycje jak:
  • rejestr czynności przetwarzania danych (określony w art. 30 RODO);
  • analiza ryzyka i ocena skutków przetwarzania (art. 32 RODO);
  • ewidencja incydentów naruszeń ochrony danych osobowych.
Dobrym pomysłem może okazać się wzięcie udziału w szkoleniu lub zlecenie audytu, czyli profesjonalnej kontroli zgodności wdrożonych rozwiązań z obowiązującymi przepisami. Zajmują się tym takie podmioty jak choćby wyspecjalizowana w zagadnieniach dotyczących RODO firma Audytel. Podobna weryfikacja z pewnością pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości i uchronić się przed poważnymi problemami w razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości podczas kontroli urzędniczej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.