Artykuł sponsorowany

Czym jest retencja danych?

Czym jest retencja danych?

Retencja, od łacińskiego słowa retentio, to termin oznaczający zatrzymanie. Obecny jest on również w dziedzinie prawa telekomunikacyjnego. Czym jest retencja danych i w jakim celu się ją stosuje?

Retencja danych – podstawowa definicja?

Na czym polega retencja danych? Ogólnie określa się w ten sposób rutynowe przechowywanie przez operatorów telekomunikacyjnych (dostawców usług internetowych, operatorów telefonii komórkowych) informacji dotyczących wykonywanych w ramach sieci połączeń. Krótko mówiąc: usługodawcy ci przechowują dane o tym, kto, z kim i kiedy się łączyć. Dane tego typu zgodnie z prawem przechowywane są przez okres 2 lat od daty ich powstania i są udostępniane instytucjom uprawnionym do wzglądu do nich.

Jakiego rodzaju dane poddawane są retencji?

W ramach retencji danych przechowywane są dane niezbędne między innymi do ustalenia:
  • danych użytkowników korzystających z danego połączenia (zarówno inicjującego połączenie, jak i tego, do którego połączenie jest kierowane),
  • daty i godziny zainicjowania połączenia
  • czasu trwania połączenia
  • rodzaju połączenia
  • lokalizacji urządzenia końcowego

Zasadność retencji danych

W jakim celu przechowywane są dane telekomunikacyjne? To pytanie powinien zadać sobie każdy użytkownik wszystkich funkcjonujących sieci telekomunikacyjnych. O udzielenie odpowiedzi poprosiliśmy przedstawiciela firmy 4telpartner, specjalizującej się w prawie telekomunikacyjnym: - Celem retencji danych jest przechowywanie tych danych telekomunikacyjnych, które mogą stać się istotnym źródłem informacji i dowodem w sprawach karnych. Mogą one przykładowo zostać wykorzystane do określenia lokalizacji osoby podejrzanej o popełnienie czynu zabronionego w danym czasie na podstawie danych o wykonywanych przez nią połączeniach. Zgodnie z polskim prawem możliwe jest również wykorzystanie zatrzymanych w celach prewencyjnych, np. monitorowania aktywności osób, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą w przyszłości dopuścić się czynu zabronionego. W ten sposób służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo mogą z wyprzedzeniem zdobyć informacje o planowanych zamachach terrorystycznych.

Jakie instytucje mogą korzystać z zatrzymanych danych?

Zatrzymane dane telekomunikacyjne mogą zostać udostępnione przez operatora telekomunikacyjnego następującym instytucjom:
  • Sądom
  • Prokuraturom
  • Policji
  • Straży granicznej
  • Żandarmerii Wojskowej
  • Służbie Kontrwywiadu Wojskowego
  • Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu
  • Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
  • Służbom skarbowym
Warto wiedzieć, że w przypadku sądów i prokuratur musi zostać zachowana jawność postępowania, tj. instytucje te muszą poinformować osoby, w których sprawie prowadzącą swoje postępowania, że zbierają ich dane telekomunikacyjne. Policja oraz pozostałe służby są z tego obowiązku zwolnione.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.