Jak prowadzić rachunkowość w firmie? Praktyczne porady

Rachunkowość w danej firmie ma za zadanie pełnić przede wszystkim trzy funkcje: informacyjną, kontrolną i analityczną. Składają się na nią działania dotyczące informacji na temat kosztów i przychodów, kontrola zasobów jakimi dysponuje firma oraz analizowanie danych liczbowych w sprawozdaniach finansowych i rozliczeniach podatkowych. Rachunkowość jest więc systemem konkretnego zapisu zdarzeń gospodarczych danej firmy.

Zajmowanie się finansami w firmie

Rachunkowość jest mocno powiązana z poszukiwaniem oszczędności, planowaniem budżetu oraz rozliczeniami. Ewidencja sprzedaży umożliwia obliczanie zysków i ustalanie kolejnych rozwiązań, które będą funkcjonowały lepiej  od poprzednich. Na rachunkowość firmy składa się wiele czynników, do których należą księgowość, sprawozdania finansowe, kalkulacja kosztów i zysków oraz interpretacja danych. Przy założeniu nowej firmy bardzo ważne jest określenie podmiotu, który będzie zajmował się rozliczaniem finansów działalności gospodarczej.

Prowadzenie księgowości

Jeśli firma jest mała i przy tym nie prowadzi wielu skomplikowanych transakcji, przedsiębiorca może zajmować się księgowością samodzielnie. Wymaga to jednak odpowiedniej wiedzy i umiejętności, dlatego tę formę poleca się jedynie w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Duże firmy zazwyczaj wolą zatrudnić księgowego, jednak to wiąże się z pełnym wynagrodzeniem oraz wyposażeniem stanowiska pracy. Pośrednim rozwiązaniem jest biuro rachunkowe. Wybierane jest ono zarówno przez małe i średnie firmy, jak i przez duże przedsiębiorstwa, które nie potrzebują księgowego na pełen etat.

Rodzaje prowadzenia ewidencji

Małe przedsiębiorstwa do prowadzenia ewidencji zazwyczaj korzystają z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księgowość na uproszczonych zasadach jest jednak możliwa tylko w spółkach, w których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły  2 000 000 euro w przeliczeniu na walutę polską. W przeciwnym wypadku niezbędne jest prowadzenie pełnej rachunkowości, która wymaga zgodności z przepisami rangi ustawowej i międzynarodowymi standardami rachunkowości. Ze względu na restrykcyjne przepisy tej formy ewidencji, zwykle zleca się ją biurze rachunkowemu. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi martwić się o prawidłowości w rozliczeniach, a dodatkowo ma zapewnione doradztwo finansowe. Ekspert z Kancelarii Księgowo-Prawnej „Alesta” w Katowicach dodaje:

Zazwyczaj biura rachunkowe zajmują się także opracowywaniem deklaracji podatkowych, przygotowywaniem bilansów i raportów finansowych oraz dokumentów kadrowych.

śr. ocena 5 / głosów 5