Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić rachunkowość w firmie? Praktyczne porady

Jak prowadzić rachunkowość w firmie? Praktyczne porady

Rachunkowość w danej firmie ma za zadanie pełnić przede wszystkim trzy funkcje: informacyjną, kontrolną i analityczną. Składają się na nią działania dotyczące informacji na temat kosztów i przychodów, kontrola zasobów jakimi dysponuje firma oraz analizowanie danych liczbowych w sprawozdaniach finansowych i rozliczeniach podatkowych. Rachunkowość jest więc systemem konkretnego zapisu zdarzeń gospodarczych danej firmy.

Zajmowanie się finansami w firmie

Rachunkowość jest mocno powiązana z poszukiwaniem oszczędności, planowaniem budżetu oraz rozliczeniami. Ewidencja sprzedaży umożliwia obliczanie zysków i ustalanie kolejnych rozwiązań, które będą funkcjonowały lepiej  od poprzednich. Na rachunkowość firmy składa się wiele czynników, do których należą księgowość, sprawozdania finansowe, kalkulacja kosztów i zysków oraz interpretacja danych. Przy założeniu nowej firmy bardzo ważne jest określenie podmiotu, który będzie zajmował się rozliczaniem finansów działalności gospodarczej.

Prowadzenie księgowości

Jeśli firma jest mała i przy tym nie prowadzi wielu skomplikowanych transakcji, przedsiębiorca może zajmować się księgowością samodzielnie. Wymaga to jednak odpowiedniej wiedzy i umiejętności, dlatego tę formę poleca się jedynie w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Duże firmy zazwyczaj wolą zatrudnić księgowego, jednak to wiąże się z pełnym wynagrodzeniem oraz wyposażeniem stanowiska pracy. Pośrednim rozwiązaniem jest biuro rachunkowe. Wybierane jest ono zarówno przez małe i średnie firmy, jak i przez duże przedsiębiorstwa, które nie potrzebują księgowego na pełen etat.

Rodzaje prowadzenia ewidencji

Małe przedsiębiorstwa do prowadzenia ewidencji zazwyczaj korzystają z podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księgowość na uproszczonych zasadach jest jednak możliwa tylko w spółkach, w których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły  2 000 000 euro w przeliczeniu na walutę polską. W przeciwnym wypadku niezbędne jest prowadzenie pełnej rachunkowości, która wymaga zgodności z przepisami rangi ustawowej i międzynarodowymi standardami rachunkowości. Ze względu na restrykcyjne przepisy tej formy ewidencji, zwykle zleca się ją biurze rachunkowemu. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi martwić się o prawidłowości w rozliczeniach, a dodatkowo ma zapewnione doradztwo finansowe. Ekspert z Kancelarii Księgowo-Prawnej „Alesta” w Katowicach dodaje:
Zazwyczaj biura rachunkowe zajmują się także opracowywaniem deklaracji podatkowych, przygotowywaniem bilansów i raportów finansowych oraz dokumentów kadrowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.