Artykuł sponsorowany

Jak sporządzić bilans roczny?

Jak sporządzić bilans roczny?

Każdemu przedsiębiorcy, nawet temu, który prowadzenie ksiąg rachunkowych zleca profesjonalistom, przyda się podstawowa wiedza o bilansie jako jednym z elementów sprawozdania finansowego, ponieważ odzwierciedla on efekty zarządzania majątkiem firmy. Umiejętne wykorzystanie informacji zawartych w bilansie pozwala na podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych.

Bilans zamknięcia, zwany też bilansem rocznym, jest sprawozdaniem z sytuacji finansowej firmy sporządzanym na koniec okresu sprawozdawczego, w tym wypadku na koniec roku obrotowego (kalendarzowego). Z punktu widzenia danej firmy ma wyjątkowe znaczenie, ponieważ jest podstawą oceny funkcjonowania jednostki, rozliczenia należności dla US i dokonania podziału zysku. Bilans zamknięcia jest jednocześnie bilansem otwarcia, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest sporządzany w momencie likwidacji firmy lub zmiany jej formy prawnej.

Jak prawidłowo sporządzić zestawienie obrotów i sald?

Przed sporządzeniem bilansu rocznego należy sporządzić zestawienie obrotów i sald, które bywa nazywane bilansem próbnym, ponieważ pozwala wychwycić błędy księgowe np. brak podwójnego zapisu. Zgodnie z ustawą o rachunkowości ( Dz.U. 1994 Nr 121 poz. 591. USTAWA z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) zestawienie to powinno zawierać następujące elementy:
  • symbole albo nazwy kont (w zależności od metody stosowanej przez dane biuro rachunkowe);
  • salda kont zarówno na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych,
  • obroty za okres sprawozdawczy oraz narastająco od początku roku obrotowego,
  • salda na koniec danego okresu sprawozdawczego;
  • sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych,
  • sumę obrotów za dany okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego
  • sumę sald na koniec okresu sprawozdawczego dla którego sporządzamy to zestawienie.

Podstawowe zasady sporządzania bilansu rocznego

Bilans roczny sporządza się zgodnie ze znormalizowanym wzorem opublikowanym w załączniku do ustawy o rachunkowości – mówi specjalista z biura rachunkowego „Micash” z Wadowic.
Zgodnie z ustawą powinien też spełniać określone wymogi formalne, a te są następujące:
  • powinien być sporządzony w języku polskim, a wartości wyrażone w polskiej walucie,
  • powinien zawierać wyraźne oznaczenie podmiotu gospodarczego, dla którego sporządzany jest bilans roczny,
  • dokładne określenie okresu sprawozdawczego i dnia, w którym sporządzany jest bilans,
  • powinien zawierać szczegółowy wykaz aktywów (majątku) i pasywów firmy (źródeł jego finansowania) wraz z określeniem ich wartości,
  • zgodnie z zasadą równowagi bilansowej sumy ogólne aktywów i pasywów muszą się równoważyć,
  • powinien zawierać podpis osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg i osoby zarządzającej firmą lub jej prokurenta.
Nawet w sytuacji, gdy rachunkowość w firmie jest prowadzona przy użyciu komputera, najpóźniej na koniec roku obrotowego, należy wydrukować treść ksiąg rozrachunkowych i przechowywać ją w formie papierowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.