Artykuł sponsorowany

Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?

Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?

Konsumenci przy wyborze marki zwracają uwagę na coś więcej niż tylko wysoką jakość towarów i usług. Wielu z nich priorytetowo traktuje społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). To sposób, w jaki firmy zarządzają procesami biznesowymi, aby uzyskać ogólny pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Jak dokładnie działa społeczna odpowiedzialność biznesu?

Społeczna odpowiedzialność biznesu to po prostu wzięcie przez firmę odpowiedzialności za skutki społeczne i środowiskowe ich działalności. Zwolennicy tej koncepcji uważają, że działalność gospodarcza przyczynia się do powstawania różnych problemów – a skoro tak, firma powinna pomagać je rozwiązywać. Większość konsumentów zgadza się, że osiągając cele biznesowe, firmy powinny jednocześnie angażować się w działania CSR. Oznacza to, że dzięki społecznej odpowiedzialności biznesu można poprawić reputację przedsiębiorstwa i zwiększyć zyski. Co więcej, koncepcja ta przyciąga nie tylko konsumentów, ale także wartościowych pracowników. Wpływa również na poziom zaufania akcjonariuszy.

Sposoby praktykowania CSR

Zdając sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiedzialność społeczna dla ich klientów, wiele firm koncentruje się teraz na kilku szerokich kategoriach CSR:

1. Działania na rzecz środowiska. Jednym z głównych celów społecznej odpowiedzialności biznesu jest środowisko. Firmy niezależnie od wielkości mają duży ślad węglowy. Wszelkie kroki, jakie podejmują w celu zmniejszenia tego śladu, są dobre zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i społeczeństwa.

2. Filantropia. Przedsiębiorstwa mogą również stosować odpowiedzialność społeczną przekazując pieniądze, produkty lub usługi na cele społeczne. Większe firmy mają zwykle dużo zasobów, które mogą przynosić korzyści organizacjom charytatywnym i lokalnym społecznościom.

3. Etyka w miejscu pracy. Traktując pracowników sprawiedliwie i etycznie, firmy mogą wykazać swoją społeczną odpowiedzialność. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm, które działają poza granicami kraju, gdzie przepisy prawa pracy mogą być inne.

4. Wolontariat.

Uczestnictwo w wydarzeniach wolontariackich wiele mówi o szczerości firmy. Angażując się w tego typu akcje, nie oczekując niczego w zamian, firmy mogą wyrazić swoje zaniepokojenie konkretnymi problemami i okazać wsparcie niektórym organizacjom – tłumaczy ekspert z programu Solidna Firma.

Budowanie biznesu odpowiedzialnego społecznie

Podejmowanie inicjatyw odpowiedzialnych społecznie jest sytuacją, w której wszyscy wygrywają. Firma nie tylko przemówi do świadomych społecznie konsumentów i pracowników, ale także będzie realnie zmieniać świat. W CSR przejrzystość i uczciwość tego, co robisz, ma kluczowe znaczenie dla zdobycia zaufania publicznego. Jeśli decyzje dotyczące odpowiedzialności społecznej będą podejmowane za zamkniętymi drzwiami, ludzie będą się zastanawiać, czy te inicjatywy rzeczywiście są wdrażane, a darowizny faktycznie trafiają do organizacji charytatywnych. W działania CSR warto zaangażować swoich pracowników. Niech czują, że mają głos. Z kolei konsumenci muszą zobaczyć na własne oczy pracę, którą firma wykonuje dla swojej społeczności. Na przykład, jeżeli jej produkty są wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu, warto o tym poinformować. Konsekwencja to kolejna ważna część CSR. Trzeba aktywnie i długotrwale pracować nad społeczną odpowiedzialnością – ta umowa nie jest jednorazowa.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.