Artykuł sponsorowany

Optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Od czego zacząć?

Optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Od czego zacząć?

Firmę prowadzimy po to, by przynosiła jak największe zyski. W tym celu staramy się zwiększać produkcję i sprzedaż, inwestujemy w nowe linie technologiczne, szukamy innowacyjnych rozwiązań. Tymczasem często zapominamy, że zyski zwiększy nam również zmniejszenie kosztów działalności. W jaki sposób zabrać się za optymalizację kosztów w naszej firmie? Od czego zacząć?

Oszczędności w kosztach stałych

Na pewno nie zaszkodzi zmniejszenie wszelkiego rodzaju opłat stałych. Dla przykładu: wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań znacząco zmniejszy rachunki za energię elektryczną. Idąc dalej tym tokiem rozumowania, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów zmniejszy koszty drukowania i zakupu papieru. Można się przyjrzeć kosztom wynajmu, temu czy nakłady ponoszone na reklamę dają odpowiednią konwersję. Część usług można outsoursować - może się okazać, że np. zlecenie sprzątania czy prowadzenia księgowości firmie zewnętrznej, będzie bardziej opłacalne.

Oszczędności dzięki usprawnieniu procesów

To wszystko są aspekty dosyć obiektywne i łatwe do wychwycenia i zastosowania. Jak jednak sprawdzić, czy sposób działania naszego przedsiębiorstwa jest optymalny? Czy zatrudnieni przez nas ludzie efektywnie pracują w czasie, za który im płacimy? Czy nie wprowadziliśmy bezsensownych procedur, które znacząco zwalniają produkcję czy przebieg procesów w firmie?

Zadaliśmy te pytania ekspertom z firmy Nova Praxis, zajmującym się analizą procesów biznesowych już ponad 15 lat. Odpowiedź brzmiała:

Kluczowym elementem, który poprawiamy, jest czas pracy pracowników. Procesy zostają skrócone, dzięki czemu tą samą ilość pracy można wykonać mniejszą ilością osób. Albo –  tą samą ilością pracowników możemy wykonać dodatkowe zadania.

W kwestii usprawniania procesów, warto zatrudnić specjalistów z zewnątrz. Największą z tego korzyścią jest obiektywizm. Firma taka nie ma potrzeby upiększania rzeczywistości oraz posiada narzędzia, które w wiarygodny sposób zmierzą procesy w naszej firmie. Przy udziale pracowników stworzy listy czynności wykonywanych na poszczególnych stanowiskach i zdefiniuje potencjalne problemy. Odpowiednie narzędzia gwarantują wiarygodność. Pracownicy nie mają obaw przed przekazaniem prawdziwych danych. Bardzo ważne, że pomiary nie obciążają pracowników – firmom z dobrą metodyką zajmą nie więcej niż 5 minut dziennie.

Co wynika z pomiarów procesów?

Następnie przeprowadzana jest wnikliwa analiza pozyskanych danych. Wyniki przedstawiane są w formie danych liczbowych, diagramów i części opisowej. Przygotowywana jest lista problemów. Ich skala wyceniana jest w wymiarze godzin pracy pracowników oraz złotówkowym.

W kolejnym kroku proponowany jest Raport usprawnień. Może posiadać nawet kilkaset usprawnień, podzielonych na priorytety, okres wdrożenia itp. Niektóre z nich można wprowadzić natychmiast i właściwie bez żadnego wysiłku, a już znacząco usprawnią pracę. Typowym przykładem takich jest marnowanie czasu pracowników na przygotowanie raportów czy zestawień, których potem nikt nie czyta.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.