Rola reklamy w funkcjonowaniu firmy

Istnieje wiele sposobów zachęcenia klienta do skorzystania z produktów lub usług danej firmy. Można to osiągnąć stosując zachętę cenową, nie jest to jednak na dłuższą metę opłacalne. Z drugiej strony można zainwestować w wytworzenie dobrych relacji między firmą a klientem – takie działanie nazywamy mianem public relations. Istnieje również trzecia droga, czyli reklama. Jaką rolę odgrywa ona w funkcjonowaniu firmy? Tego dowiemy się z poniższego artykułu.

Rola reklamy

Dźwignia handlu

Powiedzenie, iż „reklama jest dźwignią handlu” zna chyba każdy. Już w starożytności zdawano sobie sprawę z tego, że powodzenie biznesu zależy od skuteczności w przyciąganiu do siebie potencjalnych klientów. Cel ten osiągano na wiele sposobów. Najwcześniejszą formą reklamy było głośne zachwalanie swoich produktów bądź usług w dużych skupiskach ludzkich. Rzucony na targu okrzyk: „świeże ryby!” znacznie zwiększał szanse kupca na to, że do jego straganu podejdzie więcej osób chcących zakupić jego towar. Za reklamę należy uznać również szyldy, czyli tablice wieszane na frontach budynków, z których przechodnie mogli dowiedzieć się, że w danym miejscu znajduje się sklep, kuźnia bądź karczma. W pewnym momencie reklamą stał się sam produkt – poprzez oznaczenie go swoim imieniem bądź godłem, jego wytwórca mógł sprawić, że informacja o jego działalności trafi do większej ilości potencjalnych klientów, niż on sam byłby w stanie dotrzeć. Z czasem reklama przeszłą niezwykłą ewolucję, pojawiło się w niej mnóstwo nieznanych wcześniej form, między innymi spoty telewizyjne, informacje w prasie czy różnego rodzaju działania marketingowe prowadzone w internecie.

Wszystkie one funkcjonują tylko w jednym celu – żeby „sprzedać” wizerunek marki i jej produktu i tym samym nakłonić odbiorcę takiego rodzaju przekazu do kupna reklamowego dobra – mówi przedstawiciel firmy Good Gift.

Istnieją różne podejścia do realizacji takiego założenia: niektóre reklamy wykorzystują fakty (np. dobre, potwierdzone testami osiągi reklamowanego samochodu), należą one jednak do mniejszości. Częstszą praktyką jest sterowanie emocjami odbiorcy oraz wytworzenie w nim potrzeb, które można zaspokoić tylko przez kupno danego produktu.

Formy reklamy

Jak zostało wspomniane, reklama przeszła sporo przemian od początku swego istnienia, do czasów obecnych. Wbrew pozorom najpowszechniej spotykana w naszym życiu codziennym nie jest reklama telewizyjna czy prasowa, utożsamiana najmocniej z pojęciem reklamy. – Dużo częściej mamy z nią kontakt poprzez banery reklamowe, billboardy, szyldy czy chociażby gadżety – kubki, długopisy i inne drobiazgi, których nie brakuje w żadnym domu czy biurze. Te ostatnie są szczególną formą reklamy, bowiem ich nośnikiem są przedmioty codziennego użytku. Skuteczność przekazu reklamowego w dużej mierze zależy od ich jakości oraz użyteczności.