Transport ładunków niebezpiecznych drogą morską
Droga morska to jeden z najkorzystniejszych i najtańszych sposobów transportu ładunków niebezpiecznych. Ze względu na specyfikę przewożonych w ten sposób towarów, jest on obwarowany licznymi przepisami oraz regulacjami. Zostały one stworzone po to, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo takiego transportu oraz aby uniknąć potencjalnej katastrofy, która wyrządziłaby ogromne szkody w środowisku morskim. Jak zatem wyglądają przepisy?
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, co rozumiemy i definiujemy przez ładunek niebezpieczny. A zatem są to ładunki, które ze względu na swoje właściwości chemiczne, biologiczne lub fizyczne mogłyby spowodować czyjś uszczerbek na zdrowiu lub poważne starty materialne w przypadku ich uszkodzenia w trakcie transportu bądź przeładunku. Są to między innymi trujące chemikalia, gazy lub odpady. Ich szczegółową klasyfikację znajdziemy w kodeksie IMDG ( International Maritime Dangerous Goods Code). Reguluje on również pozostałe kwestie prawne, związane z transportem morskim ładunków niebezpiecznych.IMDG
Przede wszystkim kodeks ten dzieli ładunki niebezpieczne na dziewięć klas. Są to: materiały wybuchowe, gazy, materiały ciekłe, substancje stałe łatwopalne, substancje utleniające oraz nadtlenki organiczne, związki toksyczne i zakaźne, materiały promieniotwórcze/radioaktywne, materiały żrące oraz inne, nie ujęte uprzednio. Kolejną instrukcją, którą znajdziemy w omawianym dokumencie, jest odpowiedni sposób pakowania wymienionych substancji. Dowiemy się także z niego, jakie warunki zewnętrzne powinny panować, aby można było przewieźć dany towar, w tym, jaka powinna być wilgotność powietrza oraz jak powinien wyglądać ruch statków na wodzie.W trakcie takiego przewozu, nie zapominajmy o wymaganych dokumentach – ostrzega specjalista ds. przepraw promowych z firmy transportowej Botrans Promy – Są to: Container Packaging Certificate, Dangerous Goods Declaration, Dangerous Goods Details oraz Karta charakterystyki produktu.
Przewóz
Transport niebezpiecznych ładunków drogą morską zaczyna się od poinstruowania załogi przez kapitana statku o tym, jak postępować z wrażliwymi ładunkami podczas załadunku, wyładunku, a także samej podróży. Co bardzo ważne, powinien zrobić to zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Następnie są one odpowiednio rozmieszczane i układane, zgodnie z ich właściwościami fizyczno-chemicznymi. Nie mogą być składowane w tym samym miejscu, co ładunki pasażerskie lub pocztowe. Niebezpieczne ładunki nie są pozostawiane same sobie. Jeśli zdarzą się ciężkie warunki atmosferyczne, załoga natychmiast sprawdza, czy towary są wciąż odpowiednio zapakowane i zabezpieczone. Po wyładunku z kolei kontroluje się, czy żaden z towarów nie pozostał na statku. Przewóz niebezpiecznych ładunków drogą morską wiąże się w końcu również z dbałością o bezpieczeństwo pasażerów, którym zabrania się wchodzić do pomieszczeń, w których znajdują się niebezpieczne towary.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana