Etapy procesu regeneracji turbosprężarek
Każda awaria turbosprężarki wymaga natychmiastowej reakcji i ingerencji mechanika. Wśród sygnałów zwiastujących problemy z turbiną możemy wymienić m.in. spadek mocy silnika, wydobywający się z rury wydechowej biały, niebieskawy lub czarny dym oraz niepokojący niedobór oleju. Choć turbosprężarka nie należy do najtańszych części, na szczęście nie każde uszkodzenie wymaga wymiany jej na fabrycznie nową.
Wielu kierowców, w obawie przed wysokimi kosztami zakupu nowej turbosprężarki, odwleka moment wizyty w serwisie. Niestety, taka taktyka nie jest słuszna, skutkuje bowiem dalszą degeneracją turbiny i może prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika – ostrzega nasz rozmówca z firmy Turbojulita, która od niemal 20 lat zajmuje się profesjonalną naprawą turbin i filtrów cząsteczek stałych w samochodach osobowych, ciężarowych i maszynach.Warto pamiętać, że turbosprężarka pracuje w bardzo trudnych warunkach, w związku z czym jej zużywanie się jest nieuchronne. Dlatego najlepszym sposobem na uniknięcie zbędnych wydatków, jest regeneracja doładowania w chwili, gdy jest to jeszcze możliwe. Na czym polega taki proces?
Krok I - diagnostyka uszkodzonej turbosprężarki
Pierwszym etapem procesu regeneracji turbosprężarki jest diagnostyka. Mechanik demontuje urządzenie z samochodu i rozbiera całą turbinę na części pierwsze. Dzięki takim oględzinom jest w stanie dokładnie zlokalizować przyczynę problemów z doładowaniem i wskazać wszystkie części, które nie nadają się do dalszej eksploatacji.Krok II - wymiana zużytych części
Każdorazowo podczas regeneracji turbiny wymienia się części, które ulegają najszybszemu zużyciu, czyli uszczelki, filtry, łożysko wirnika, odrzutniki olejowe i pierścienie oporowe. Jeżeli podczas oględzin turbiny fachowiec wykrył uszkodzenia innych elementów, również one muszą zostać wymienione na nowe.Krok III - czyszczenie turbiny
Bardzo ważnym elementem procesu regeneracji turbiny jest dokładne oczyszczenie wszystkich jej części. Usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń jest konieczne, ponieważ również pod nimi mogą ukrywać się rozmaite wady urządzenia. Ponadto, pozostałości oleju silnikowego i zalegający nagar znacznie obniżają wydajność pracy turbiny. Części turbosprężarki czyści się za pomocą specjalnych myjek ultradźwiękowych. Dodatkowo, trwałe elementy turbiny poddawane są piaskowaniu lub śrutowaniu, co gwarantuje idealnie czystą, gładką, wolną od ognisk korozji powierzchnię detali.Krok IV – wyważenie wirnika i montaż turbiny
Zwieńczeniem procesu regeneracji turbosprężarki jest wyważenie wirnika i koła kompresji. Na tym etapie wymagana jest szczególna staranność mechanika. Niezbędne jest także wykorzystanie fachowego sprzętu i potwierdzenie jakości wykonanych zabiegów za pomocą specjalistycznych pomiarów. Dopiero teraz można przystąpić do montażu rdzenia turbiny, którą następnie również trzeba będzie wyważyć. Sprawdzana jest także jakość uszczelnień olejowych. Upewniwszy się, że wszystkie elementy są sprawne i szczelne, mechanik montuje rdzeń z muszlą ssącą oraz wydechową, a także zawór sterujący. Tak odświeżoną turbinę można wreszcie ponownie zamontować w samochodzie. Pamiętaj, że po dokonanej naprawie serwis powinien wydać ci dokumentację, która potwierdza, jakie czynności zostały przeprowadzone podczas regeneracji oraz gwarancję.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana