Metody zimowego utrzymania dróg

Zimowe utrzymanie dróg to jedno z największych wyzwań, jakie rzuca nam ta pora roku. Nieodśnieżone i oblodzone drogi, chodniki, przejścia dla pieszych czy schody, stanowią poważne zagrożenie dla wszystkich osób, które z nich korzystają. Zaniedbanie w tym przypadku może skończyć się dla nich nawet śmiertelnie. Na szczęście są sprawdzone sposoby i działania, które skutecznie stawiają czoła temu wyzwaniu. Jakie?

odsniezanie-drogi

Zimowe utrzymanie dróg – na czym to polega?

Zimowe utrzymanie dróg, według specyfikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, polega przede wszystkim na zapewnieniu przejezdności, przejścia oraz ograniczeniu zakłóceń płynności ruchu drogowego, wywołanych opadami śniegu. Jak tłumaczy specjalista z Krex, międzynarodowego przedsiębiorstwa zaopatrującego branżę przemysłu drogowego:

Zimą szczególnie należy dbać o to, aby nawierzchnia dróg była bezpieczna dla jej użytkowników. To samo dotyczy chodników dla pieszych, poboczy, dróg osiedlowych oraz schodów. To właśnie zimą szpitale odnotowują najwięcej przypadków złamań, skręceń i stłuczeń.

Jakie są metody zimowego utrzymania dróg? 

Jako metody, GDDKiA podaje takie działania jak:

  • Odśnieżanie dróg, chodników, schodów, poboczy, miejsc postojowych itp.

Świeży śnieg z dróg należy usuwać mechanicznie, zaś jego pozostałości przy użyciu materiałów chemicznych. Odśnieżanie chodników pieszych, rowerowych, schodów i ścieżek także odbywa się mechanicznie – za pomocą pługów przymocowanych do ciągników. W miejscach dla nich niedostępnych, śnieg usuwany jest ręcznie za pomocą łopat. Szczególnie należy zwracać uwagę na staranne odśnieżanie schodów, chodników na mostach i kładkach.

  • Zwalczanie i likwidowanie śliskości zimowej poprzez stosowanie środków chemicznych lub/i materiałów uszorstniających.

Śliskość zimowa stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla ruchu drogowego, jak i dla pieszych. W związku z tym należy jej szczególnie zapobiegać. A kiedy wystąpią takie warunki, natychmiast je likwidować. Zapobieganie i usuwanie śliskości odbywa się poprzez posypywanie powierzchni środkami chemicznymi, produkowanymi specjalnie w tym celu, takimi jak:

  1. sól drogowa o zawartości chlorku sodu (NaCl) nie mniejszej niż 90%
  2. chlorek wapnia techniczny
  3. solanka – nasycony roztwór chlorku sodu
  4. jednorodna mieszanina soli drogowej z chlorkiem wapnia
  5. mieszanina soli drogowej z chlorkiem wapnia w proporcjach ilościowych 3:1 lub 3:2

Jak widać, najbardziej popularną, a zarazem skuteczną substancją jest chlorek sodu, potocznie nazywany solą techniczną lub drogową. Stanowi bowiem składnik niemal wszystkim mieszanek używanych do posypywania powierzchni. Zastosowanie soli technicznej nie ogranicza się jedynie do utrzymywania dróg zimą. Jest ona także wykorzystywana do rozmrażania instalacji technicznych, uzdatniania wody oraz w przemyśle garbarskim.

  • Wywóz nadmiaru śniegu.

W przypadku jego nadmiaru oraz gdy warunki pogodowe nie sprzyjają dalszemu jego składowaniu, śnieg należy wywozić.  Szczególną uwagę należy zwracać na to, czy nie zalega on na chodnikach oraz przejścia dla pieszych.

Te trzy metody są absolutnym standardem w utrzymaniu dróg zimową porą. Stosowane zgodnie z zaleceniami, zapewniają bezpieczeństwo wszystkim pieszym i zmotoryzowanym.

śr. ocena 5 / głosów 6