Na czym polega falcowanie ulotek?
Procesy introligatorskie to wszystkie prace związane z wykańczaniem materiałów drukowanych. Ich celem jest uzyskanie właściwej formy wydruku. Jednym z procesów introligatorskich jest falcowanie ulotek, zwane również złamywaniem. Polega na odpowiednim zgięciu arkusza, efektem czego jest uzyskanie złamu. Jak dokładnie wygląda falcowanie i jakie są rodzaje falcowania ulotek? Odpowiadamy w artykule!
Charakterystyka procesu falcowania ulotek
Falcowanie ulotek pozwala na produkcję ulotek składanych, zwanych folderami, charakteryzujących się mniejszym wymiarem arkusza. Falcowanie polega na zginaniu papieru pod kątem 180 stopni, w celu uzyskania wspomnianego już złamu. Najbardziej popularnym rodzajem folderów jest ulotka składana na pół.
Falcowanie można wykonywać na dwa sposoby:
- Za pomocą kostki introligatorskiej – falcowanie ręczne, stosowane przy niewielkiej ilości arkuszy.
- Maszynowo, przy wykorzystaniu falcownika – falcowanie maszynowe umożliwia otrzymanie mniejszych formatów ulotek, wielokrotnie łamanych.
Aby linia złamu była prosta i odporna na uszkodzenia mechaniczne, można wcześniej wykonać bigowanie. To wykonanie mechanicznego wgniecenia wzdłuż planowanej linii falcu. Dzięki temu grzbiet ulotki jest bardziej estetyczny i nie ulega szybkiemu zniszczeniu, nawet przy jej częstym otwieraniu i zamykaniu.
Rodzaje falcowania ulotek
Drukarnie dają możliwość wyboru metody składania ulotek. Można łamać ulotki równolegle bądź równolegle oraz prostopadle. Najbardziej popularne rodzaje falcowania to:
- falcowanie na połowę, tzw. falcowanie w „V” (2 V),
- falcowanie harmonijkowe (3 Z) – stosowane przy produkcji ulotek o jednakowej szerokości skrzydełek,
- falcowanie w ołtarzyk, tzw. falcowanie obwolutowe – stosowane przy produkcji ulotek o mniejszej szerokości skrzydełek bocznych od skrzydełka środkowego. Dwa skrzydełka boczne są równe szerokości skrzydełka znajdującego się w środku,
- falcowanie obejmujące (3 C) – stosowane przy produkcji ulotek, w których prawe skrzydełko jest składane do środka, natomiast lewe je obejmuje,
- falcowanie krzyżowe, równoległe i prostopadłe, stosowane najczęściej przy produkcji map.
Podczas składania zamówienia należy określić, jaki format ulotki po złożeniu chcemy otrzymać i w jaki sposób ma być składana ulotka.
Zalety falcowania ulotek
Forma materiałów reklamowych, w tym ulotek, ma ogromne znaczenie dla ich odbioru. Dlatego falcowanie ulotek jest bardzo popularną usługą. Falcowanie przynosi wiele korzyści, a uatrakcyjnienie formy ulotki jest tylko jedną z nich.
O pozostałych zaletach falcowania ulotek opowie nasz rozmówca z drukarni offsetowej ANEX: Falcowanie ulotek jest sposobem na to, aby zamieścić w nich więcej treści. Mimo niewielkiego formatu, na ulotce znajdzie się miejsce i na tekst, i na grafikę. Dzięki temu można dokładnie przedstawić ofertę firmy i zachęcić do skorzystania z niej. Takie ulotki wykazują dużą skuteczność marketingową. Ponadto ich produkcja nie jest droga, a klienci mają szeroki wybór sposobów falcowania materiałów reklamowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana