Na czym polega technologia lentikularna?

Specjaliści od marketingu doskonale wiedzą, że w handlu detalicznym w dużej mierze na podjęcie przez konsumenta decyzji o zakupie jakiegoś towaru wpływa jego opakowanie. Jeśli przykuwa ono wzrok, to większa jest szansa, że towar zostanie kupiony. Jest to prawda znana wszystkim, więc i w przemyśle opakowań trwa swoisty „wyścig zbrojeń”. Bardzo skuteczną bronią są tutaj opakowania trójwymiarowe.

Druk soczewkowy, czyli lentikularny

Omawiana przez nas metoda nie jest czymś zupełnie nowym; to technika poligraficzna znana już od wielu lat, jednakże, jak podkreślają pracownicy z firmy PROFIX 3D z Krakowa, do niedawna jeszcze w małym stopniu wykorzystywana w marketingu. Nowoczesne materiały i współczesne,  o wysokim zaawansowaniu technicznym urządzenia poligraficzne umożliwiają wykonywanie druku soczewkowego, zwanego też lentikularnym, stosunkowo tanio i szybko.

Druk taki wykonuje się na tzw. folii lentikularnej, która z jednej strony jest gładka, a z drugiej zaś pokryta siatką ukierunkowanych pionowo lub poziomo, malutkich  soczewek. Tego typu struktura pozwala na uzyskiwanie obrazów, które zmieniają się w zależności od tego, pod jakim kątem się je ogląda. W potocznym użyciu nazywa się je czasem hologramami. Produkcja artykułów promocyjnych i reklamowych przy pomocy druku lentikularnego wymaga idealnego dopasowania przenikających i wzajemnie uzupełniających  się grafik do struktury materii, na którą są one  nanoszone. Tego typu druki można realizować jedynie przy zastosowaniu bardzo wyrafinowanych maszyn poligraficznych i doskonałej jakości materiałów.

Zastosowania i możliwości techniki lentikularnej

Druki uzyskiwane przy zastosowaniu techniki lentikularnej charakteryzują się kilku bardzo ciekawymi właściwościami i dają  oglądającemu wrażenie:

  • trójwymiarowości obrazu (3D), a więc efekt głębi,
  • zmiany jednego obrazu w inny przy zmianie kąta patrzenia,
  • płynnej zmiany obrazu dającej efekt pozornego ruchu,
  • płynnego przejścia jednego obrazu w drugi,
  • przybliżania się lub oddalania pewnych fragmentów obrazu przy zmienianiu kąta patrzenia.

Niewątpliwie opisane efekty to rzecz spektakularna i atrakcyjna. Z pewnością takie pozornie ruchome obrazy przykuwają wzrok potencjalnego nabywcy w znacznie większym stopniu niż zwykłe, statyczne obrazki. Dlatego też technika druku lentikularnego chętnie wykorzystywana jest przez fachowców od reklamy do produkcji materiałów i gadżetów marketingowych. Przy jej zastosowaniu wytwarza się więc  etykiety, opakowania, ozdabia się breloczki, kartki pocztowe, długopisy, magnetyczne obrazki, zabawki, okładki czasopism i wiele innych przedmiotów o charakterze reklamowym.

śr. ocena 5 / głosów 5