Jak przygotować się do ciąży?

Ciąża to nie choroba, ale i tak potrafi stać się dla organizmu kobiety dość sporym obciążeniem. Warto się więc do niej odpowiednio przygotować. Dzięki temu również poród będzie łatwiejszy, a dodatkowo zmaksymalizujemy szanse wydania na świat zdrowego dziecka. Choć oczywiście to przyszła mama odgrywa tutaj kluczową rolę, nie można zapominać o tym, aby również jej partner zadbał odpowiednio wcześnie o jakość nasienia.

Oboje rodzice powinni istotnie ograniczyć stosowanie używek (kawa, alkohol, narkotyki), których nadmiar utrudnia zajście w ciążę, a poza tym stwarza ryzyko wystąpienia u płodu wad wrodzonych. O konieczności rzucenia papierosów przez chcącą zostać matką kobietę chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Ale i przyszły ojciec nie powinien jej przecież podtruwać dymem! Pamiętajmy też, że pozbycie się toksyn z organizmu – nawet wspierane piciem dużych ilości wody mineralnej – może zająć dobrych kilka miesięcy.

Jedz dobrze

Nie mniej ważna jest dieta. To również dotyczy obojga partnerów. Warto zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej, białej mąki i cukru, a także słodzonych napojów gazowanych. Do jadłospisu włączmy za to więcej owoców i warzyw, zwłaszcza tych rodzimych (jak marchewka, seler, kapusta, ziemniaki, jabłka czy śliwki) oraz ciemnozielonych (sałata, szpinak, natka pietruszki). Orzechy i tłuste ryby morskie dostarczą nam z kolei sprzyjających poczęciu i zachowaniu dobrego zdrowia kwasów omega-3.

Jak dowiadujemy się w Specjalistycznych Gabinetach Lekarskich „Sofimed”, potrzebne ciału witaminy, mikro- i makroelementy lepiej przyjmować z pożywieniem niż w postaci suplementów – zwłaszcza podczas starań o dziecko. Jeśli mamy wątpliwości co do tego, czy nasza dieta jest wystarczająco bogata w składniki odżywcze, wybierzmy się raczej do dietetyka, zamiast stosować rozmaite preparaty na własną rękę. Pewnym wyjątkiem jest kwas foliowy, ważny z punktu widzenia rozwoju układu nerwowego dziecka już w pierwszych tygodniach od poczęcia. Już na kilka miesięcy przed nim warto przyjmować 0,4 mg dziennie.

Idź do lekarza

Doradzi nam to pewnie zresztą ginekolog, do którego powinnyśmy się wybrać nie tylko po to, by fachowo doradził nam w kwestii odpowiedniego przygotowania do ciąży, ale też by wykrył i wyleczył ewentualne infekcje intymne. Świetnym pomysłem jest zresztą zrobienie ogólnego „przeglądu technicznego”, czyli odwiedzenie również internisty i stomatologa, a także specjalistów, pod których opieką pozostajemy (jak choćby diabetolog czy endokrynolog), oraz zrobienie zleconych przez nich badań czy poddanie się niezbędnym szczepieniom (np. na różyczkę).

Ruszaj się

Zachowanie dobrego zdrowia – podobnie jak sprawniejszy poród oraz szybszy po nim powrót do formy – zależy też od tego, jak wygląda na co dzień nasza aktywność fizyczna. Jeśli prowadzimy raczej siedzący tryb życia, koniecznie zacznijmy się ruszać! Różnicę zrobią nawet niezbyt forsowne spacery, pływanie czy joga, które w dodatku można (a nawet trzeba) kontynuować już w ciąży. Bardziej intensywny wysiłek zalecany jest za to w celu zgubienia zbędnych kilogramów. Ich nadmiar utrudnia bowiem często zajście w ciążę, a także zwiększa ryzyko jej powikłań.

śr. ocena 5 / głosów 5