Czy sama motywacja wystarczy – jak sobie pomóc w rzuceniu palenia?

W przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat liczba palaczy w Polsce zmalała z 38 do 26% wśród dorosłych obywateli. Mimo, że spadek jest znaczny, to wciąż wynik ten jest bardzo niepokojący, tytoń bowiem jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia i życia. Regularne palenie znacznie zwiększa szanse zachorowania na raka płuc, krtani, języka, żołądka, a także całej masy innych, mniej lub bardziej niebezpiecznych chorób. Uzależnienie od papierosów ma również dla palacza poważne konsekwencje społeczne i finansowe. Mimo, że świadomość na temat konsekwencji nałogu jest bardzo duża, zaledwie 5% osób chcących z nim zerwać udaje się osiągnąć cel.

Wpływ motywacji

Nie ulega wątpliwości, że odpowiednia motywacja jest niezbędna do wyjścia z nałogu. Może nią być chęć poprawy swojego zdrowia, kondycji czy wizerunku, zagrożenie życia przez raka lub inne choroby, czy choćby względy finansowe – zdarza się, że osoby uzależnione zrywają z nałogiem kiedy odkrywają jak wiele pieniędzy je on kosztuje. Każda motywacja jest dobra pod warunkiem, że chcemy wyjść z nałogu dla samych siebie. Ważny jest pozytywny stosunek do procesu wychodzenia z nałogu. Jeśli nie potraktujemy tego jako korzyść, lecz obowiązek – bo lekarz kazał lub żonie to przeszkadza – nasze szanse na trwałe wyjście z nałogu radykalnie spadną. Nawet jeśli uda się nam na jakiś czas zaprzestać palenia, jeśli nie dostrzeżemy dobrych stron takiego stanu rzeczy, wciąż będziemy bardziej skłonni do powrotu do nałogu. Bardzo istotna jest również wytrwałość – niewielu osobom udaje się rzucić palenie za pierwszym podejściem. Warto mieć na uwadze, że im więcej razy próbujemy, tym większa szansa na ostateczne zerwanie z nałogiem. Najgorsze co możemy zrobić, to pogodzić się z porażką i porzucić dalsze próby.

Co zrobić, gdy motywacja nie wystarczy?

Niestety, nie wszyscy mają dość silną wolę, by z dnia na dzień zdecydować się na rzucenie palenia i oprzeć się pokusie zapalenia kolejnego papierosa. Dla osób, których nałóg jest zbyt silny, by mogły sobie poradzić z nim samodzielnie opracowano liczne metody wspierające. Należą do nich:

  • Terapie uzależnień – istnieje wiele metod terapeutycznych. Za jedną z najskuteczniejszych uchodzi terapia prowadzona przez Kościół Adwentystów, której skuteczność wynosi – według zapewnień samych terapeutów – około 70%. Do innych znanych terapii zalicza się metodę Allena Carra oraz terapię z wykorzystaniem hipnozy
  • Medycyna alternatywna – zaliczamy do nich między innymi biorezonans, akupunkturę oraz elektrostymulację. Polegają one przede wszystkim na wyciszeniu wrażenia głodu nikotynowe i zminimalizowania objawów niedoboru nikotyny.

Skuteczną metodą wspierania procesu wychodzenia z nałogu palenia jest zastosowanie środków farmakologicznych. Znajdziemy ich na rynku bardzo wiele – od leków dostępnych bez recepty, jak i tych wydawanych na polecenia lekarza. Zawierają one substancje czynne takie jak cytyzyna, której cząsteczki przypominają nikotynę i z tego powodu mogą przyczynić się do zmniejszenia i zaniku uzależnienia, lub chlorowodorek bupropionu, który odpowiedzialny jest za uwalnianie noradrenaliny i dopaminy w mózgu – dzięki temu zastępuje nikotynę, która wcześniej pełniła tę funkcję. Leki zawierające tę substancję, np. Zyban dostępne są wyłącznie na receptę. Szeroki wybór środków farmakologicznych stosowanych w kuracji uzależnienia nikotynowego znajdziemy w ofercie Apteki „Pod Różami”, prowadzącej swój własny sklep internetowy.