Czy to prawda, że mleko jest najlepszym źródłem białka?

Mleko to jeden z tych produktów spożywczych, bez którego wiele osób nie jest w stanie wyobrazić sobie swojego zwykłego jadłospisu. Spożywamy je niemal codziennie, jeśli nie w formie nieprzetworzonej, to pod postacią licznych produktów mlecznych, takich jak sery, masło, jogurty czy śmietana. Powszechnie mleko uchodzi za jedno z najlepszych, o ile nie najlepsze źródło białka […]

Czy to prawda, że mleko jest najlepszym źródłem białka?

Mleko to jeden z tych produktów spożywczych, bez którego wiele osób nie jest w stanie wyobrazić sobie swojego zwykłego jadłospisu. Spożywamy je niemal codziennie, jeśli nie w formie nieprzetworzonej, to pod postacią licznych produktów mlecznych, takich jak sery, masło, jogurty czy śmietana. Powszechnie mleko uchodzi za jedno z najlepszych, o ile nie najlepsze źródło białka – ile jest prawdy w tym stwierdzeniu?

Mleko jako źródło białka

Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy mleko jest dobrym źródłem białka, gdyż można na tę kwestię spojrzeć z dwóch różnych perspektyw. Jeśli chodzi o ilość zawartego w mleku białka, to wypada ono raczej przeciętnie w porównaniu do innych produktów spożywczych – w 100 gramach mleka znajdziemy zaledwie 3 gramy białek, a więc mniej niż na przykład w jajach, mięsie drobiowym, orzechach czy roślinach strączkowych. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że nie liczy się sama ilość białka, ale również jego rodzaj oraz przyswajalność dla ludzkiego organizmu – i pod tym względem mleko oraz wytwarzane z niego produkty znajdują się w zdecydowanej czołówce.

Wiele produktów mlecznych posiada znacznie większe stężenie białek niż samo mleko – mówi specjalista ze Spółdzielni Mleczarskiej ROTRDla przykładu w jogurcie greckim znajduje się 10 gramów białek, w twarogu 18, zaś w serze żółtym – aż 27 gramów.

Warto włączyć je do codziennej diety ponieważ białko pełni niezwykle istotne funkcje w organizmie, odpowiedzialne jest między innymi za rozwój i utrzymanie tkanek, produkcję komórek krwi oraz działanie układu odpornościowego.

Rodzaje białek mleka

Wśród łatwo przyswajalnych białek mleka znajdziemy między innymi:

  • Kazeinę – to główne białko mleka, stanowi aż 75% wszystkich białek w nim zawartych. Jednocześnie jest głównym białkiem wykorzystywanym w procesach budulcowych, niezbędne do budowania tkanek mięśniowych oraz syntezy krwinek.
  • Alfa-laktoalbuminę – to główne białko z grupy „białek serwatkowych. Pełni bardzo istotne funkcje w odżywianiu organizmu, gdyż jest nośnikiem składników odżywczych takich jak wapń, cynk i magnez. Wykazuje ponadto właściwości antybakteryjne, a także sprzyja produkcji serotoniny, odpowiedzialnej za dobre samopoczucie. Jej stężenie w mleku wynosi od 1 do 1,5 grama.
  • Beta-laktoglobulinę – jego funkcja nie jest do końca znana, choć przypuszcza się, że pełni ono rolę w transporcie niektórych substancji hydrofobowych. Podobnie jak alfa-laktoalbumina jest białkiem serwatkowym, jego stężenie do około 3 gramów na litr mleka.