W jaki sposób zwiększyć odporność organizmu

Mogące nam zaszkodzić drobnoustroje dostają się do naszego organizmu każdego dnia. Jeśli nie jest ich zbyt dużo, a my zasadniczo jesteśmy zdrowi, nasz układ odpornościowy potrafi sobie z nimi poradzić. Czasami jednak narażeni jesteśmy na zmasowany atak zarazków, a do tego nasza odporność spada, bo np. w diecie brakuje pewnych produktów. Dzieje się tak zwłaszcza jesienią i zimą, gdy sporo osób wokół kicha i kaszle, dostęp zaś do świeżych owoców i warzyw jest ograniczony. Jak sobie z tym poradzić?

O zachowanie dobrej odporności powinniśmy dbać właściwie przez cały rok, stosując poniższe wskazówki. Jeśli na ogół takich zaleceń nie przestrzegamy i dosyć często zdarza nam się chorować, wprowadzenie pewnych zmian może istotnie zmniejszyć ryzyko łapania kolejnych infekcji. Cztery kluczowe sfery życia, jakie należy tu wziąć pod uwagę, to sen, ruch, poziom stresu i dieta.

Sen

Nocą, kiedy głęboko śpimy, wzrasta w naszym ciele liczba limfocytów, których zadaniem jest rozprawianie się z wywołującymi choroby wirusami i bakteriami. Warto więc zadbać o to, by spać wystarczająco długo (ok. 8 godz. na dobę) oraz by naszego snu nic nie przerywało. Ważne też, aby w sypialni było ciemno, ponieważ dzięki temu sprawniej funkcjonuje mechanizm wydzielania hormonu zwanego melatoniną, a odpowiadającego m.in. właśnie za odporność.

Ruch

Poprawia ją także regularny ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Wystarczy zaledwie pół godziny trzy razy w tygodniu, choć oczywiście im więcej, tym lepiej. Nie trzeba przy tym wcale się forsować. Energiczny marsz, trucht, jazda na rowerze, a także pływanie doskonale nadają się również dla tych, którzy nie mogą pochwalić się kondycją sportowca.

Redukcja stresu

Regularna aktywność fizyczna potrafi też zredukować poziom towarzyszącego nam stresu. Jeśli jest on zbyt wysoki – albo nawet umiarkowany, za to utrzymujący się dosyć długo – nasza odporność słabnie. We współczesnym świecie stosunkowo niewielu szczęśliwców może sobie pozwolić na nieodczuwanie napięcia związanego z rosnącym tempem życia oraz przytłaczającą liczbą trosk i obowiązków. Warto jednak każdego dnia poświęcić trochę czasu na wypoczynek i wyciszenie. Jeśli do tej pory o tym nie pamiętaliśmy, możemy być zaskoczeni, jak dużą jednak potrafi zrobić to różnicę.

Szczególnie wartościowy jest relaks w gronie przyjaciół, wyjście na miasto, np. do teatru czy kina. To dobra okazja by się pośmiać – a głośny, serdeczny śmiech podobnie jak ruch nie tylko redukuje poziom stresu, ale też stymuluje produkcję przeciwciał. Poza tym ekspozycja na potencjalne zagrożenie w postaci przenoszonych przez innych ludzi zarazków paradoksalnie wpływa na poprawę działania układu odpornościowego. Wypracowuje on bowiem nowe sposoby obrony przed drobnoustrojami, możemy więc potraktować to jako swego rodzaju „szczepionkę”.

Dieta

Jeżeli zaś chodzi o dietę, to z punktu widzenia odporności najważniejsze jest dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości witamin i minerałów, a także wspieranie „dobrych” bakterii obecnych w naszym układzie pokarmowym poprzez spożywanie kiszonek i nabiału. Jeżeli z jakichś powodów nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie wystarczająco dużo świeżych owoców i warzyw albo probiotyków lub prebiotyków, zastosujmy suplementację – np. preparaty z witaminami C i D3, wapniem i cynkiem, oferowane m.in. przez sklep Tree Pharma. W okresie jesienno-zimowym warto postawić też na rozgrzewające zupy i przyprawy, takie jak pieprz, curry, chili lub imbir, które w dodatku mają właściwości bakteriobójcze.