Budowa i zastosowanie akumulatorów żelowych
Cechą charakterystyczną akumulatorów żelowych jest to, że zamiast ciekłego elektrolitu zawierają roztwór żelu. To sprawia, że baterię można transportować niezależnie od orientacji, nie ma też ryzyka wycieku roztworu. Pomimo tych zalet, urządzenie raczej nie nadaje się do rozruchu samochodów osobowych. Piszemy, jak skonstruowane są akumulatory żelowe i do czego można je wykorzystywać.
Jak zbudowany jest akumulator żelowy?
Akumulatory żelowe zaliczane są do grupy akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W urządzeniach tych elektrolit występuje pod postacią żelowanego kwasu siarkowego z krzemionką. Zastosowane w nich kratki ze stopów ołowiu nie zawierają antymonu. Baterie żelowe doskonale sprawdzają się w przypadku pracy cyklicznej, trakcyjnej, stacjonarnej czy w ramach np. instalacji solarnych. Urządzenia te powstały po to, aby ograniczyć niedogodności i zagrożenia związane z płynnym elektrolitem. Tradycyjny akumulator zawierający roztwór wody i kwasu siarkowego był narażony na szybkie wyparowanie elektrolitu i korozję metalowych elementów. Ograniczenia wiązały się również z transportowaniem go wyłącznie w odpowiedniej pozycji.
Zalety
Jedną z najważniejszych korzyści związanych z inwestycją w akumulator żelowy jest brak konieczności stawiania go tylko w pozycji pionowej. Z uwagi na to, że żel nie ma możliwości odparowania czy rozlania się, nie trzeba uzupełniać elektrolitu. W przeciwieństwie do baterii starszych generacji, nie trzeba się martwić o to, że wyciekający elektrolit spowoduje korozję obudowy urządzenia. Wśród innych istotnych zalet należy wymienić:
małą podatność na samorozładowanie,
odporność na wibracje i uderzenia,
niewrażliwość na wahania temperatur,
bezobsługowość,
odporność na głębokie rozładowanie.
Szeroki wybór nowoczesnych akumulatorów oferuje wiele firm w Polsce. Jednym ze sprawdzonych i polecanych dystrybutorów na rynku jest HERTZ BATTERIEN POLSKA.
Zastosowanie akumulatorów żelowych
Jedną z wad akumulatorów żelowych jest ich niewielka moc, z tego względu nie nadają się do rozruchu aut osobowych. Nie oznacza to jednak, że urządzenia te nie są wykorzystywane w motoryzacji. Powszechnie można je spotkać w jednośladach (motocyklach, skuterach, motorowerach), a także w wózkach golfowych, inwalidzkich czy widłowych. Chociaż nie można ich wykorzystać do rozruchu aut, często stosowane są jako drugi akumulator w pojazdach, do zasilania różnego rodzaju odbiorników prądu. Takie zastosowanie spotykane jest głównie w karetkach czy pojazdach policyjnych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana