Budowa podjazdu do garażu. Jaką bramę i materiał na podłoże wybrać?
Praca nad wzniesieniem lub przebudową garażu wymaga dokładnego rozważenia tego, z czego w danym miejscu można go wykonać. By efekt był zadowalający i cieszył przez wiele lat, trzeba wybrać odpowiednie drzwi i podłoże. O tym, jakie bramy garażowe i materiały do wyłożenia wjazdu można wybrać, najlepiej dowiedzieć się z tego poradnika.
Jakie bramy garażowe oferują producenci?
Pierwszym krokiem do zaplanowania funkcjonalnego garażu jest wybór wejścia pasującego do rozmiarów terenu. Jednym z popularnych rozwiązań jest model segmentowy. Tego rodzaju drzwi dostępne są w dwóch wariantach – otwieranym na bok lub do góry. Ich zaletą jest mała ilość miejsca, które zajmują po złożeniu. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że takie bramy garażowe wymagają pozostawienia dość dużej przestrzeni na mechanizm składający kolejne części i samą furtkę. W pierwszym przypadku należy wygospodarować pustą wewnętrzną część ścian, a w drugim sufit.
Montaż drzwi segmentowych dużym garażu nie musi być problemem, ale w mniejszym, gdzie liczy się każdy centymetr, takie rozwiązanie niekoniecznie się sprawdzi. Alternatywą dla takich bram są konstrukcje uchylne. Składają się z jednego płata materiału i w całości są rozwierane na zewnątrz lub do góry. Dzięki temu nie zajmują miejsca w pomieszczeniu. Z drugiej strony na drzwi uchylne potrzebne jest miejsce przed wjazdem. W ciasnej zabudowie często go brakuje, ponieważ duże skrzydło może blokować ruch na chodniku lub zawadzać np. o rosnące w pobliżu drzewo.
Wszędzie tam, gdzie obszar wokół garażu i sama jego powierzchnia mocno ograniczają pole manewru, warto stawiać na bramy roletowe. Taka konstrukcja nie ma sobie równych pod względem rozmiarów. Wąskie listwy metalu, drewna lub tworzywa sztucznego składają się do zamocowanej nad wejściem kasety. Dzięki temu niemal zupełnie nie zajmują przestrzeni przed garażem. Z tego też powodu bramy roletowe często montuje się w miejscach publicznych, np. wjazdach do biurowców, hoteli i galerii handlowych. Równie dobrze sprawdzają się także na prywatnych posesjach.
Rodzaje materiałów do wykończenia podjazdu
Różnego typu bramy garażowe pozwalają zaplanować funkcjonalny wjazd, ale do pełnego komfortu potrzebny jest jeszcze odpowiedni bruk. W tym przypadku niezbędne jest znalezienie kompromisu między wyglądem a trwałością. Wielu właścicieli domów jednorodzinnych wybiera efektowną kostkę brukową. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ elementy wykończenia można łączyć w różne wzory i kolory. Trzeba jednak pamiętać, że bruk wymaga przygotowania odpowiedniego podłoża. Izolację przed wilgocią zapewnia co najmniej 15 cm tłucznia, na który kładzie się cienką warstwę betonu i żwiru.
Grubość kostek brukowych należy dostosować do ciężaru pojazdu, który będzie się po nich poruszał. W przypadku samochodu do 3,5 tony wystarczy materiał o grubości 6 cm. Cięższe pojazdy, np. ciągniki i furgonetki, wymagają wyłożenia wjazdu brukiem liczącym 8 cm. Tyle samo potrzeba w przypadku drogi z betonu. Bardzo ważne jest także zastosowanie płyt, a nie jednorodnej wylewki. Duża, niepodzielona powierzchnia będzie pękać. Oprócz tego należy pamiętać o położeniu pod betonowymi elementami metalowej siatki wzmacniającej konstrukcję.
Wymiary podjazdu i bramy garażowej
Na wielu posesjach niestety nie ma wystarczającej ilości miejsca, by garaż znajdował się na poziomie ulicy. Zamiast tego znajduje się on niżej, na równi z piwnicą. Dla właścicieli takich domów budowa podjazdu to nie lada wyzwanie, ponieważ nie może on być zbyt stromy. By wyjechanie i zaparkowanie auta było możliwe, spadek nie może przekraczać 25 cm na każdy metr drogi. W praktyce jest to i tak wartość skrajna. Najlepiej, by różnica wysokości nie przekraczała 15 cm.
Bramy garażowe na ogół dostępne są w rozmiarach od 180 do 250 cm szerokości. Z kolei wysokość poszczególnych modeli zwykle waha się od 200 do 350 cm. Przy wyborze drzwi, przez które będzie przejeżdżało auto osobowe, trzeba uwzględnić odpowiednio dużą przestrzeń na lusterka i ewentualny bagażnik dachowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana