Budowa, rodzaje i zastosowanie pasów zębatych
Przekładnie pasowe są stosowane w wielu urządzeniach ze względu na swoje zalety m.in. niewielką masę czy cichą pracę. Jednymi z bardziej popularnych rozwiązań są pasy zębate wykorzystywane zarówno jako napędowe, jak i transportowe. Korzysta się z nich w układach przeniesienia napędu wielu urządzeń – od silników pojazdów po całe linie produkcyjne. Sprawdzają się tam, gdzie trzeba przekazywać wysokie prędkości obrotowe, jak i duże momenty.
Jak działają pasy zębate?
Pas zębaty przenosi siły związane z ruchem obrotowym koła napędzanego dzięki naciskowi mechanicznemu, jaki uzębienie koła wywiera na zęby pasa, jak również za sprawą występującego między nimi sprzężenia ciernego. Ich zaletą jest fakt, że połączenie ma bardzo niską bezwładność, dzięki czemu napęd jest przenoszony bez opóźnień. Nie występują więc straty mocy związane z poślizgiem. Uzębienie pasów zębatych oznacza nie tylko sprawne przekazywanie siły, ale też daje możliwość synchronizowania pracy poszczególnych urządzeń oraz precyzyjne ustalanie położenia podzespołów, w wielu sytuacjach są więc używane jako moduł sterujący. Uzębienie pozwala na przenoszenie stosunkowo wysokich obciążeń przy zachowaniu małej szerokości pasa, a w rezultacie niewielkiej masy całej przekładni.
Jakie są rodzaje pasów zębatych?
Najważniejszymi wyróżnikami pasów zębatych jest ich podziałka i kształt uzębienia. Pasy mogą być wykonywane w podziałkach metrycznych lub calowych. W pierwszym przypadku dostępne kształty uzębienia to m.in. T, AT, HTD, STD, w drugim np. MXL, XXL, XL, L, H, XH albo XXH. Podstawowe kształty zębów to odmiany prostych zębów trapezowych (T, AT) często wykorzystuje się również profile półokrągłe. Przy złożonych zastosowaniach używa się też zębów łukowych BAT, w razie potrzeby także z klinem prowadzącym BATK gwarantującym utrzymywanie pasa na kole w odpowiedniej pozycji. Poza wersjami jednostronnymi dostępne są również pasy dwustronne. Znaczenie ma także pasowanie między zębami pasa a uzębieniem koła – w standardowych zastosowaniach używane są pasowania luźne, możliwe jest jednak także stosowanie obniżonego lub zerowego luzu.
Pasy zębate mają budowę zbliżoną do pasów płaskich – ich rdzeń jest wzmacniany kordami, a warstwy zewnętrzne tworzą okładki z materiałów o podwyższone odporności na ścieranie.
Duży wybór pasów zębatych można znaleźć w ofercie firmy Potyrała i Spółka, specjalizującej się w elementach do systemów transportu wewnętrznego. Dostępne są pasy dostosowane do różnych warunków eksploatacji oraz z rozmaitymi uzębieniami, wzmocnieniami i typami pokryć.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana