Artykuł sponsorowany

Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

Co powinien zawierać kosztorys naprawy pojazdu?

Gdy dojdzie do kolizji, ważne jest, aby przygotować dokładny kosztorys naprawy pojazdów. Powinien on zawierać opis niezbędnych czynności naprawczych, listę części, które wymagają naprawy lub wymiany oraz dokładne oszacowanie szkody. Co ważne, przygotowaniem kosztorysu powinien zająć się profesjonalny rzeczoznawca samochodowy. Dowiedz się więcej.

Kiedy sporządza się kosztorys naprawy pojazdu?

Gdy dojdzie do kolizji lub wypadku, auto może ulec bardzo poważnym uszkodzeniom. Kosztorys naprawy pojazdu sporządza się, kiedy chcemy poznać szacunkowe koszty naprawy samochodu. Dokument ten jest szczególnie przydatny przy zgłaszaniu szkody do ubezpieczyciela, lecz może się przydać również wówczas, gdy chcemy sprawdzić, czy naprawa pojazdu jest w ogóle opłacalna. Kosztorys powinien zostać sporządzony przez wykwalifikowanego rzeczoznawcę samochodowego, który będzie w stanie przedstawić realne koszty naprawy. To właśnie na podstawie tych wyliczeń towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca odszkodowanie z polisy OC sprawcy kolizji.

Co powinien zawierać kosztorys?

Aby ubezpieczyciel zaakceptował kosztorys, musi on zostać sporządzony zgodnie z określonymi wytycznymi. Przede wszystkim powinien zawierać następujące dane:

  • dane identyfikacyjne pojazdu (numer rejestracyjny, model, marka, rok produkcji i przebieg);

  • opis niezbędnych czynności naprawczych,

  • nakład pracy mechanika (w roboczogodzinach);

  • listę części, które wymagają naprawy lub wymiany wraz z ich cenami.

Należy pamiętać, że wszelkie rozbieżności pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami a tymi oszacowanymi, mogą skutkować zmniejszeniem odszkodowania od ubezpieczyciela. Z tego względu warto korzystać przede wszystkim z usług sprawdzonych i niezależnych rzeczoznawców, których znajdziemy m.in. w firmie Experto z Zabrza.

Co istotne, rzeczoznawca ma obowiązek przedstawienia, jakiej jakości części zostały uwzględnione w wyliczeniach. Produkty najwyższej jakości oznaczane są symbolem „O” i „Q”. Z kolei nieoryginalne części zamienne najczęściej opatrzone są symbolem „P” lub „Z”. Jeżeli w kosztorysie przeważają tanie zamienniki, może to oznaczać, że wycena została zaniżona, co może się zdarzać, gdy dokonuje jej rzeczoznawca przysłany przez towarzystwo ubezpieczeniowe.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.