Artykuł sponsorowany

Co to jest projekt GIS, na czym polega?

Co to jest projekt GIS, na czym polega?

Nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania wielu różnych branż bez odpowiedniego odzwierciedlenia przestrzeni geograficznej. Jeszcze do niedawna zadanie to wymagało stworzenia wielu różnych map, które, choć przedstawiały ten sam obszar, wymagały naniesienia zróżnicowanych danych. Obecnie proces ten jest o wiele prostszy i wydajniejszy, a to wszystko za sprawą innowacyjnego rozwiązania, jakim jest projekt GIS.

 

Czym jest GIS i jakie są jego zalety?

 

System GIS, z ang. Geographical Information Systems, to platforma służąca do gromadzenia, zarządzania, przetwarzania oraz wizualizacji wielu rodzajów danych dotyczących danego obszaru geograficznego. Zadaniem GIS jest wspomaganie procesu decyzyjnego wykorzystującego lokalizację oraz sprawne ewidencjonowanie wszelkiego rodzaju zasobów, takich jak np. grunty czy budynki. Dodatkowo jest doskonałym narzędziem do przetwarzania danych o infrastrukturze technicznej terenu, co jest niezbędne m.in. do budowy sieci teletechnicznych, sieci wodociągowych, energetycznych, gazowniczych czy linii komunikacyjnych.

 

Dzięki systemowi GIS możliwe jest efektywne planowanie oraz optymalizowanie działań i codziennego zarządzania w wielu dziedzinach. Dodatkowo gwarantuje on lepszy przekaz informacji oraz usprawnia przechowywanie wiarygodnych dokumentów czy narzędzi do raportowania. Do wymiany ogromnych ilości danych między użytkownikami oraz administratorami wykorzystuje się urządzenia mobilne i łącze internetowe. System informacji geograficznej nie tylko dokładnie przedstawia to, co się aktualnie dzieje w przestrzeni geograficznej, ale także pozwala prognozować zmiany, które w niej nastąpią.

 

Jak powstaje projekt GIS?

 

Jak tłumaczy specjalista z firmy RBS Media, każdy projekt GIS powinien składać się z mapy cyfrowej utworzonej w danym systemie oraz części opisowej projektu, sporządzanego najczęściej w formie papierowej. Aby utworzyć cyfrową mapę GIS, należy wybrać obszar do projektu, pozyskać podkład mapowy w skali umożliwiającej identyfikację oraz zebrać informacje atrybutowe. Następnie należy sporządzić dokumentację fotograficzną wybranego obszaru, zdigitalizować mapę cyfrową oraz utworzyć warstwy tematyczne niezbędne do analiz. Każda z warstw powinna mieć przyporządkowaną tabelę z danymi atrybutowymi.

 

Natomiast część opisowa projektu przedstawia, jakie czynności wykonano celem utworzenia danej mapy cyfrowej. Należy ją rozszerzyć o opis przeprowadzonych analiz oraz wnioski, jakie na ich podstawie można wyciągnąć. Tak sporządzony projekt GIS jest gotowy i można nim zarządzać w systemie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.