Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o wymianie rozrządu?

Co warto wiedzieć o wymianie rozrządu?

Odpowiedź na zadane w temacie artykułu pytanie warto zacząć od definicji podstawowej i określenia, czym jest rozrząd w spalinowym silniku tłokowym. To układ składający się z zaworów cylindra oraz elementów sterujących ich ruchem. Jak większość podzespołów pojazdów wymaga on właściwej dbałości i serwisowania. Dlatego każdy kierowca powinien zapoznać się z zasadami obsługi i wymiany rozrządu.

Rozrząd odpowiedzialny jest za napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. Najczęściej w jednym cylindrze osadzone są dwa lub cztery zawory (w niektórych konstrukcjach można spotkać trzy, a nawet pięć zaworów). Ich praca sterowana jest poprzez krzywki znajdujące się na wale, zwanym wałkiem rozrządu. Krzywki wałka rozrządu odpowiedzialne są za zmianę ruchu obrotowego na posuwisty. Oddziałują one na popychacze, które sterują otwieraniem i zamykaniem każdego z zaworu.

Jak działa mechanizm rozrządu?

Obroty walka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika. Zawory, zarówno ssące, jak i wydechowe, muszą otwierać się i zamykać w odpowiednich fazach. Za pracę rozrządu odpowiada zespół przekładni zwany napędem rozrządu. Może on być napędzany poprzez pasek zębaty lub łańcuch rozrządu. Bardzo istotną kwestią jest właściwa regulacja rozrządu, która musi uwzględnić kąty wyprzedzenia i opóźnienia otwarcia oraz zamknięcia zaworu. Wartość kątów wyprzedzenia i opóźnienia decyduje o momencie zamknięcia i otwarcia zaworu podczas poszczególnych cykli pracy silnika.

Jakie mogą być problemy z pracą rozrządu i konsekwencje jego awarii?

Rozrząd jest mechanizmem złożonym i poddawanym ciężkim obciążeniom eksploatacyjnym. Wymaga szczególnej uwagi, zwłaszcza ze względu na konsekwencje, jakie powoduje jego uszkodzenie.

„Zerwanie paska zębatego lub przeskoczenie łańcucha rozrządu – wyjaśnia specjalista w dziedzinie mechaniki samochodowej z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Juro Trans - może spowodować ogromne spustoszenie w układzie zaworów silnika. Rozrząd pracuje bardzo intensywnie i narażony jest na duże obciążenia mechaniczne. Po pewnym czasie jego elementy zużywają się, co może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Jego naprawa może być czasochłonna i wyjątkowo kosztowna dla właściciela pojazdu. Zalecam więc przede wszystkim kontrolę terminów wymiany rozrządu. Jest to podstawowe działanie w ramach serwisu i konserwacji rozrządu w samochodach spalinowych”

Okres bezawaryjnej pracy rozrządu dokładnie określa producent pojazdu i zawsze podaje on dwa parametry. Przebieg i czas, po którym należy dokonać wymiany rozrządu. Przykładowo zalecana jest wymiana rozrządu po przejechaniu przez pojazd 150 tysięcy kilometrów, ale nie później niż po 5 latach od wyprodukowania auta lub od poprzedniej wymiany. Jeśli dotrzymywane zostaną terminy zalecane przez producenta, kierowca może mieć gwarancję niezawodności działania tego układu. Warto również wiedzieć, że za awarię rozrządu nie zawsze odpowiada pasek zębaty, ale również inne elementy takie, jak wyeksploatowana pompa wodna albo zużyte napinacze i rolki. Wszystkie te części mogą wpływać na pracę mechanizmu rozrządu. Warto więc kontrolować ich działanie i w razie potrzeby wymienić na nowe.

Na koniec należy przestrzec przed niekompetentnymi mechanikami, którzy mogą przeprowadzić wymianę rozrządu niezgodnie z zaleceniami producenta i doprowadzić do awarii samochodu. Dlatego powinno się korzystać z usług renomowanych, sprawdzonych warsztatów samochodowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.