Czym cechują się legalne stacje demontażu pojazdów?
Moment, w którym nadchodzi potrzeba kupna nowego samochodu i pozbycia się starego, dotyczy chyba każdego właściciela auta. Najlepiej oddać stary, zniszczony i skorodowany samochód do stacji demontażu pojazdów, gdzie pracownicy dokonają złomowania auta. Jak funkcjonują takie stacje i czym się charakteryzują? Odpowiedź znajduje się w artykule.
Upoważnienia dla stacji demontażu
Legalna stacja demontażu pojazdów musi posiadać odpowiednie pozwolenie na prowadzenie działalności tego typu od wojewody. Powinna także cechować się właściwą lokalizacją (najlepsze są działki zaklasyfikowane jako teren przemysłowy lub usługowo-przemysłowy). Idealną sytuację stanowi jeszcze uzyskanie przyzwolenia od różnych organów związanych ze środowiskiem (działalność stacji może znacząco oddziaływać na środowiska).
Przykładem legalnej stacji demontażu pojazdów jest Auto-Kasacja TEDIPOL. Pracownicy zajmują się tu nie tylko złomowania, ale również sprzedażą używanych części samochodowych.
Na czym polega proces złomowania?
Złomowanie pojazdów opiera się na kilku etapach. Pierwszym jest oddanie auta do stacji demontażu pojazdów (samodzielnie lub za pośrednictwem lawety). Przed kasacją należy okazać odpowiednie dokumenty (m.in. dowód rejestracyjny i kartę pojazdu), a także ustalić z pracownikami stacji wysokość kwoty za złomowanie. Wynosi ona zwykle około kilkuset złotych. Dawny właściciel samochodu otrzyma tzw. zaświadczenie o kasacji, dające uprawnienia do wyrejestrowania pojazdu w urzędzie, a następnie rezygnacji z ubezpieczenia OC. Niektórzy kierowcy chcą być przy demontażu swoich dawnych aut. Niektóre stacje demontażu umożliwiają obserwację rozbierania na części pierwsze.
Jak wygląda demontaż pojazdu?
Gdy auto zostanie już oddane do złomowania, zostaje najpierw poddane rozebraniu na części pierwsze. Pracownicy stacji robią pomiar masy ciała, a także usuwają akumulator i poduszki powietrzne. Następnie pozbywają się wszelkich płynów eksploatacyjnych i oczyszczają układ klimatyczny z czynnika chłodniczego. Dochodzi do prawdziwego demontażu (wymontowywane są m.in. filtry oleju, szyby, opony, elementy wyposażenia), a wszystkie części są segregowane i przekazywane tylko licencjonowanym odbiorcom (przykładowo akumulatory transportuje się do hut akumulatorów, szyby do hut szkła, oleje do punktów skupów olejów zużytych, a tworzywa sztuczne poddaje się recyklingowi). Te elementy, które cechują się sprawnością, zostaną wykorzystane dalej i oddane do sprzedaży. Zazwyczaj są to podzespoły elektryczne i mechaniczne, części zamienne oraz elementy blacharskie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana