Czym cechują się opony letnie?
Co roku w mediach słyszy się o tym, że zima zaskoczyła drogowców. W dużej mierze jest to popularny slogan odnoszący się do zmiany opon. Przyjęło się, że z usług wymiany opon korzysta się minimum dwa razy w roku. Jest to ważna sprawa, o której bezwzględnie należy pamiętać, gdyż ma ona kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Kiedy i jak zmieniać opony na letnie i czym one się charakteryzują? Sprawdź.
Dlaczego należy zmieniać opony w samochodzie?
Końcem wiosny, kiedy temperatury przekroczą magiczną liczbę 25 stopni Celsjusza, pod warsztatami samochodowymi ustawiają się kolejki klientów. Dzieje się tak z powodu konieczności zmiany opon zimowych na letnie. „Zimówki”, w które do tej pory zaopatrzona był większość samochodów poruszających się na drogach, nie są przystosowane do radzenia sobie w warunkach letnich. Dzieje się tak dlatego, że, powstają z miękkiej mieszanki gumy o wysokiej zawartości kauczuku. W związku z tym radzą sobie dobrze w warunkach o zmniejszonej przyczepności, na drogach skutych lodem, przy obfitych opadach deszczu i śniegu. Jednak w sytuacji, gdy zmienia się pora roku, tracą one swoje wartości.
„Wszystkie testy i porównania ukazują, że w przypadku korzystania z opon zimowych w sezonie letnim znacząco wydłuża się droga hamowania. Są one miększe przez co gorzej trzymają się nawierzchni i mają większe opory toczenia” – wyjaśnia ekspert z firmy Rafkar Gum.
Dbając o bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg publicznych, zmianę opon zimowych zaleca się przeprowadzić jak najwcześniej, najlepiej zaraz, gdy pojawią się plusowe temperatury, a długoterminowa prognoza pogody nie będzie zapowiadała większych przymrozków. Nie jest to jedynie kwestia bezpieczeństwa. W warunkach letnich opony zimowe zużywają się znacząco szybciej.
Cechy opon letnich
Warto wiedzieć nie tylko, że istnieją opony letnie i że należy je jak najszybciej wymienić przy wyższych temperaturach. Ponadto dobrze jest znać ich podstawową charakterystykę. Może być pomocna podczas ich zakupu. Opony lenie są wytwarzane z mieszaniny sztucznego kauczuku i sadzy. Dzięki temu są:
- twardsze i lepiej przystosowane do jazdy w dodatnich temperaturach,
- wyposażone w krótsze rowki i mniejsze kostki bieżnika, co gwarantuje odpowiednią przyczepność na suchych drogach,
- przystosowane do jazdy w deszczu. Wzbogaca się je specjalnymi kanalikami, które mają służyć odprowadzaniu nadmiaru wody.
Dokonując wymiany opon w profesjonalnym warsztacie, warto po wyjeździe sprawdzić stan ciśnienia w kołach. Niewłaściwie napompowana opona jest bardziej narażona na awarie i może stwarzać zagrożenie na drodze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana