Artykuł sponsorowany

Czym są wzory przemysłowe i co zyskujemy, rejestrując wzór przemysłowy?

Czym są wzory przemysłowe i co zyskujemy, rejestrując wzór przemysłowy?

Jako konsumenci na zakupach kupujemy głównie oczami. Chociaż wydaje nam się, że to my podejmujemy decyzję, tak naprawdę robi to za nas zmysł wzroku oraz podświadomość. Dlatego dla przedsiębiorców ważne jest to, aby produkt wyróżniał się spośród innych. Żeby nikt inny nie mógł wypuścić na rynek zbliżonego wizualnie tworu, konieczne jest zarejestrowanie wzoru przemysłowego.

Czym jest wzór przemysłowy?

Chociaż korzystając z przedmiotów użytku codziennego, się nad tym nie zastanawiamy, przedmioty te są wzorami przemysłowymi. Według definicji prawnej mogą to być nie tylko przedmioty przestrzenne, ale również logo, etykiety produktów, zdobnictwo, czy nawet kolorystyka i faktura. Jednak nie oznacza to, że wszystko, co zostało wypuszczone na rynek, z automatu zyskuje miano wzoru przemysłowego. Wygląd zewnętrzny produktu musi zostać zarejestrowany. Aby prawo chroniło wzór przemysłowy, musi on spełnić dwa kryteria – powinien być nowy i mieć indywidualny charakter. Oznacza to, że przed datą zgłoszenia wzoru nie mógł być wcześniej upubliczniony oraz musi się różnić od tego, co już jest dostępne na rynku. Obowiązek spełnienia tych dwóch kryteriów leży oczywiście po stronie zgłaszającego.

Co zyskuje się, rejestrując wzór przemysłowy?

Często zdarza się, że gdy dany produkt zyskuje popularność wśród konsumentów, na rynku zaczynają pojawiać się jego zamienniki lub podróbki. Aby takiej sytuacji uniknąć, trzeba zarejestrować wzór przemysłowy. W Polsce można to zrobić w Urzędzie Patentowym. Dzięki temu twórca może korzystać z opracowanego wzoru na wyłączność na terenie całego kraju. Od tego momentu konkurencja nie może wprowadzać na rynek produktów zawierających zarejestrowany wzór.

„Rejestracja wzoru w Urzędzie Patentowym nie jest jednak dożywotnia. Prawo wyłączne do korzystania ze wzoru przemysłowego możemy uzyskać maksymalnie na 25 lat od daty zgłoszenia”. – mówirzecznik patentowy z Kancelarii Prawno-Patentowej „BELLEPAT”:

Jak zarejestrować wzór przemysłowy?

Wzór przemysłowy może zostać zgłoszony przez twórcę lub przez kilku współtwórców razem, a także przez osobę zamawiającą go (np. pracodawcę) lub inną osobę jeśli wykaże, że ma do tego prawo np. udzielonego przez twórcę. Jeśli jednocześnie kilka osób próbuje zarejestrować ten sam wzór przemysłowy, konieczne jest okazanie dowodu pierwszeństwa. Jednak przed samym zgłoszeniem, warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Jest to ekspert w dziedzinie ochrony własności przemysłowej, który na podstawie przeprowadzonych badań zdolności rejestrowej, może ocenić, czy wzór jest nowy i ma indywidualny charakter. Rzecznik patentowy pomaga także w opracowaniu dokumentacji patentowej niezbędnej do złożenia w urzędzie. Co więcej, doradza w zakresie marketingowym i wizerunkowym oraz przeprowadza badania patentowe. Dzięki temu cały proces odbywa się szybciej.

Aby zarejestrować wzór przemysłowy, należy złożyć w Urzędzie Patentowym dokumentację. Można to zrobić osobiście, przez pełnomocnika, lub drogą elektroniczną, a następnie trzeba uiścić niezbędne opłaty w wysokości kilkuset złotych. Cała procedura trwa ok. 6 miesięcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.