Artykuł sponsorowany

Deep Work – na czym polega? 5 sposobów na efektywną pracę

Deep Work – na czym polega? 5 sposobów na efektywną pracę

Termin Deep Work wprowadził do obiegu amerykański naukowiec i autor książek poświęconych pracy i nauce, Carl Newport. Dowiedz się, na czym polega ta technika i czy warto wprowadzić ją do swojego życia. Przeczytaj tekst i poznaj również wyselekcjonowane wskazówki, w jaki sposób polepszyć efektywność pracy!

Czym jest Deep Work?

„Deep Work” to termin szeroko omówiony w książce pod tym samym tytułem, autorstwa Carla Newporta. Autor przekonuje, że w dzisiejszych czasach zbyt dużo uwagi zajmuje tzw. shallow work, a więc praca mało rozwijająca, powtarzalna i łatwa do oddelegowania komuś innemu. Gdyby zaś skupić się na zadaniach kluczowych i wykonywać je z wykorzystaniem maksymalnego skupienia, korzystając z wielkiego potencjału swojego umysłu – wtedy zbliżylibyśmy się do ideału Deep Work. Należałoby więc wykonywać swoją pracę z zaangażowaniem i oddaniem, ale ograniczać zadania mało istotne, dzięki czemu znajdziemy wówczas czas na to, co najważniejsze dla nas i naszego rozwoju zawodowego. W koncepcji tej kluczowe jest: 

  • posiadanie umiejętności skupienia się przez dłuższy czas,

  • odcięcie się od rozpraszaczy z zewnątrz (jak wiadomości, powiadomienia, spotkania).

Jak głęboka praca wpływa na efektywność pracy biurowej?

Praktyki wywodzące się z Deep Work są bardzo przydatne w codziennej pracy biurowej. Choć niektóre z rutynowych zadań jesteśmy w stanie wykonywać bez wchodzenia w stan szczególnego skupienia, (jak np.: odpisywanie na maile czy sprawdzanie raportów), jednak trudno jest wykonywać pracę polegającą na rozwiązywaniu złożonych problemów bez osiągnięcia odpowiedniego skupienia. Aby więc jak najbardziej efektywnie wykorzystywać dzień pracy, warto wdrożyć do swojego życia kilka zasad, wzorowanych na koncepcji Deep Work. 

Jak zadbać o głęboką pracę w biurze?

Przedstawiamy kilka sposobów, które mają szansę odmienić Twój sposób pracy:

  1. Zrezygnuj ze zbędnych spotkań – pamiętaj, ze praca w systemie Deep Work zakłada maksymalne skupienie, a dzień wypełniony spotkaniami potrafi przebodźcować i wybić z rytmu. Staraj się eliminować spotkania, które można zastąpić e-mailem.

  2. Na czas Deep Work postaraj się wyłączyć wszystkie powiadomienia. Ogranicz system notyfikacji w aplikacjach, schowaj z pola widzenia smartfona. Zastanów się nad tym, ile elektronicznych gadżetów używasz na co dzień? Telefon, smartwatch, laptop, tablet… każde z nich wydaje dźwięki i wibracje. Być może jesteś w stanie okroić ten zestaw do niezbędnego minimum?

  3. Zadbaj o stanowisko pracy. Ciche, prywatne miejsce można zorganizować nawet w obszernym open-space! Wystarczy ścianka akustyczna, wydzielająca osobistą przestrzeń nawet w tłocznym biurze. Pamiętaj, aby swoje biurko utrzymywać w porządku i zawsze mieć dostęp do przedmiotów niezbędnych do pracy w zasięgu ręki.

  4. Rób regularne przerwy (przynajmniej 5 min na godzinę pracy) i spędzaj je w ciszy i spokoju. Oderwij wzrok od komputera (i innego typu ekranów)! 

  5. Przyzwyczaj pozostałych pracowników do swojej rutyny. Poproś o to, aby uszanowali Twój system pracy i wytłumacz, do czego dążysz. Może zachęcisz ich do tej koncepcji?

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.