Etapy powstawania rdzy na karoserii
Rdza – to słowo powoduje ciarki u większości kierowców samochodów. Nie dość, że brzydko wygląda na karoserii, to jeszcze jest poważnym zagrożeniem dla elementów pojazdu, mogącym powodować np. urwanie koła w trakcie jady lub nawet konieczność złomowania samochodu. Lepiej jest więc zapobiegać jej powstawaniu poprzez używanie różnego rodzaju środków antykorozyjnych. Warto jednak wiedzieć, jak powstaje rdza, aby skuteczniej jej przeciwdziałać.
Jakie są rodzaje korozji?
Rdza nie wybiera. Tak naprawdę jest to problem dotyczący każdego samochodu, nie tylko aut leciwych lub powypadkowych, ale również nowych, których zabezpieczenie nie gwarantuje lśniącej karoserii przez cały okres użytkowania.
Rdza jest wynikiem procesu korozji metalu, która, aby zaistnieć, potrzebuje określonych warunków otoczenia. Jest to sytuacja, w której karoseria ma kontakt z wilgocią i tlenem w powietrzu. Inaczej mówiąc – korozja jest procesem utleniania i redukcji, który zaczyna się, gdy metalowa powierzchnia wejdzie w reakcję ze składnikami atmosfery. Korozja może być elektrochemiczna lub chemiczna. W przypadku pierwszej występuje elektrolit, którym może być woda. W jej obecności różnica potencjałów na powierzchni metalu (karoserii) wytworzy reakcję utleniania i doprowadzi do powstania rdzy. Korozja chemiczna powodowana jest natomiast związkami chemicznymi (np. tlenem czy dwutlenkiem siarki). Proces ten zachodzi powoli i jest jednym z największych zanieczyszczeń atmosfery. W jego wyniku powstaje rdza, która bardzo szybko się rozprzestrzenia, co związane jest także z wszechobecną wilgocią oraz brudem.
Profilaktyka antykorozyjna samochodu
Należy pamiętać, że proces korozji, którego efektem jest rdza, zaczyna się w miejscach mało widocznych – pod dywanikami, matą bagażnika czy zewnętrznymi uszczelkami. Najczęściej rdzawy kolor pojawia się bowiem na progach, nadkolach, masce silnika, a także w dolnej części drzwi. Są to elementy, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne (np. uderzenie kamieniem) oraz osadzanie się soli drogowej w czasie zimy, która wchłania się w ubytki zarysowanego uprzednio lakieru. Większym problemem jest jednak sytuacja, gdy rdza dosięgnie elementów konstrukcyjnych pojazdu, ponieważ może to doprowadzić do wypadku podczas jazdy ze względu na „rozpad” nadwozia.
Najlepszym rozwiązaniem jest profilaktyka. Warto sprawdzać stan samochodu pod względem występowania korozji podczas każdej wizyty u mechanika. Zwłaszcza jeżeli pojazdy są na co dzień parkowane na wilgotnych powierzchniach. Samemu również można zadbać o samochód i przeprowadzić konserwację antykorozyjną, stosując specjalne preparaty antykorozyjne, do których należy Rust Stop od firmy Rust Check Poland, wykorzystywany metodą natrysku bezpośredniego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana