Artykuł sponsorowany

Internet a rozwój technologii satelitarnej

Internet a rozwój technologii satelitarnej

W XXI wieku Internet dla coraz większej rzeszy osób staje się niezbędny do życia – z powodzeniem zastępuje on tradycyjne media, takie jak telewizja czy prasa, i występuje w roli nieprzebranej skarbnicy wiedzy na niemal każdy temat. Nic dziwnego zatem, że chcemy móc korzystać z jego zasobów w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca. Bardzo szybki w ostatnich latach rozwój technologii satelitarnej umożliwia nam to – wraz z upływem czasu możliwe stanie się całkowite zastąpienie tym rozwiązaniem powszechnie jeszcze stosowanej łączności naziemnej.

Korzyści płynące z łączności satelitarnej

Wprowadzanie na rynek telekomunikacyjny rozwiązań wykorzystujących technologię satelitarną otworzyło drzwi do zupełnie nowych możliwości. Pozwoliła ona przede wszystkim na uzyskanie połączenia między urządzeniami z pominięciem połączenia naziemnego, które jest kosztowne w budowie oraz eksploatacji, a ponadto wymaga dodatkowych nakładów pracy, by doprowadzić je do terenów trudniej dostępnych. Wykorzystanie satelity umożliwia „pokrycie” zasięgiem łączności znacznie większych obszarów Ziemi (bez znaczenia jest tutaj ukształtowanie terenu), skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie połączenia, dotarcie do bardzo dużej ilości odbiorców jednocześnie. To wszystko sprawia, że łączność satelitarna jest szczególnie popularna na obszarach słabo zurbanizowanych.

Rozwój technologii satelitarnej

Mimo, że dopiero od niedawna na rynku dostępne są usługi telekomunikacyjne oparte na wykorzystaniu technologii satelitarnej, to od praktycznie samych początków istnienia internetu satelity telekomunikacyjne stanowiły część globalnej sieci. Początkowo służyły one głównie jako połączenia między odległymi, lokalnymi sieciami. W późniejszych latach wprowadzono do użytku nowe rozwiązania, takie jak wyposażone w nadajniki dużej mocy satelity radiodyfuzyjne oraz szerokopasmowe satelity telekomunikacyjne. Ogromnym przełomem okazało się wprowadzenie w połowie lat 90-tych standardu cyfrowej telewizji satelitarnej DVB-S i jego następcy – opracowanego w 2003 roku standardu DVB-S2. Oba standardy są wykorzystywane do komunikacji internetowej. Obecnie trwają prace nad stworzeniem dużej sieci złożonej z setek, a następnie tysięcy satelitów, która pozwoliłaby zapewnić stały dostęp do Internetu z każdego punktu na globie – jednym z głównych wykonawców tego zadania jest firma SpaceX, która do 2030 roku planuje umieścić na orbicie okołoziemskiej aż 4000 satelitów.

W Polsce jednym z głównych dostawców usług transmisji satelitarnej, jest firma Kempa Satellite Networks.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.