Artykuł sponsorowany

Jak często mężczyźni powinni wykonywać profilaktyczne badania prostaty?

Jak często mężczyźni powinni wykonywać profilaktyczne badania prostaty?

Prostata, czyli inaczej mówiąc gruczoł krokowy, to element męskiego układu moczowo-płciowego. Jego prawidłowa wielkość zbliżona jest do wielkości orzecha włoskiego, jednak z wiekiem ma on tendencję do rozrastania się. Jakie są tego konsekwencje oraz jak często mężczyźni powinni wykonywać profilaktyczne badania prostaty? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czy choroby prostaty są groźne?

Najbardziej powszechną chorobą prostaty jest tzw. łagodny przerost, który pojawia się z reguły u mężczyzn około 50 r.ż. Polega on na tym, że tkanka gruczołowa prostaty się rozrasta, czego skutkiem są zaburzenia w oddawaniu moczu. Przerost prostaty może mieć także wpływ na życie seksualne, a dokładniej na produkcję płynu, w którym znajdują są plemniki. Mimo, iż łagodny przerost prostaty nie jest sam w sobie chorobą zagrażającą życiu, to może on doprowadzić do zamknięcia światła przewodu moczowego, a w konsekwencji do cewnikowania.

Czasami w gruczole prostaty może dojść do rozwinięcia się nowotworu złośliwego, który jest potencjalnie zagrażającym życiu stanem chorobowym. Inaczej zwana rakiem stercza, choroba ta rozwija się powoli, niemniej jednak ważna jest wczesna i prawidłowa diagnostyka, aby można było w porę wdrożyć odpowiednie leczenie prostaty.

Na czym polega profilaktyka chorób prostaty?

Uważa się, że w profilaktyce raka prostaty dużą rolę odgrywa dieta. Aby zapobiec nowotworom prostaty, należy ograniczyć w diecie czerwone mięso, używki oraz zadbać o aktywność fizyczną. Jednocześnie należy regularnie przeprowadzać badania profilaktyczne u urologa. Na Śląsku w celu kompleksowej diagnostyki i leczenia prostaty możemy udać się na przykład do gabinetu urologicznego Rafała Bogackiego.

Aby wykryć choroby prostaty, lekarz w pierwszej kolejności przeprowadza badanie per rectum, czyli przez odbyt. Wykonuje się także pomiar stężenia białka wytwarzanego w komórkach gruczołu krokowego, zwanego PSA. Badania te panowie po 50 roku życia powinni wykonywać co roku, chyba, że należą do grupy ryzyka obciążonej dziedzicznie rakiem stercza. Wówczas badania profilaktyczne zaleca się wykonywać co roku po ukończeniu 40 roku życia. Inne badania wykorzystywane podczas diagnozowania prostaty, to USG prostaty oraz rezonans magnetyczny.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.