Jak dopasować felgi do opon, by jeździć bezpiecznie?
Felgi to newralgiczny element kół samochodowych, który niewątpliwie stanowi ważny detal dekoracyjny, mający znaczący wpływ na wygląd auta. Niemniej jednak przy wyborze felg nie należy kierować się wyłącznie względami estetycznymi. Trzeba bowiem pamiętać, że właściwy wybór tych elementów zadecyduje o komforcie i bezpieczeństwie jazdy, dlatego warto odpowiednio dopasować felgi do opon. Jak to zrobić?
Podstawowe parametry
Dobierając felgi do opon, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na podstawowe ich wymiary, a mianowicie szerokość i średnicę. Kluczowe kryterium wyboru stanowi tu wielkość kół wyrażona w calach, szerokość opony oraz umiejscowienie i rodzaj zacisków hamulcowych, na których musi zmieścić się obręcz. Istnieje co prawda możliwość wyboru większej felgi, jednak wciąż konieczne jest tu zachowanie wymaganej szerokości całego koła.
Jeśli decydujemy się na większą średnicę felgi, musimy równocześnie zastosować niższy profil opony, a to może niekorzystnie wpłynąć na komfort jazdy, zwłaszcza na wyboistych drogach. - Mówi przedstawiciel salonu felg aluminiowych Extremo. - Z kolei zbyt mała felga przy zbyt wysokiej oponie dobrze stłumi nierówności, ale spowoduje gorsze prowadzenie pojazdu na zakrętach.
Kolejnym istotnym parametrem przy wyborze felg jest rozstaw oraz ilość śrub, które powinny pasować do otworów montażowych.
Otwór centralny
Felga powinna być dobrze dopasowana do piasty. W celu nałożenia obręczy na oś wykorzystuje się otwór umieszczony w jej centrum, który może mieć różną średnicę. Parametr ten wyrażany jest w milimetrach, z zastosowaniem symbolu CH. Otwór centralny powinien odpowiadać średnicy piasty, jednak istnieje możliwość zastosowania większego wskaźnika CH. W takim wypadku konieczne jest skorzystanie ze specjalnych pierścieni centrujących pozwalających skorygować osadzenie felgi na mniejszej piaście.
Wskaźnik ET
Kolejny ważny parametr, który należy wziąć pod uwagę przy dopasowaniu felg do opon, to tzw. osadzenie, w skrócie ET. Współczynnik ten dotyczy dystansu pomiędzy dwoma płaszczyznami, a mianowicie powierzchnią montażu obręczy na osi oraz płaszczyzną symetrii, czyli geometrycznym środkiem. W praktyce wskaźnik ten informuje o głębokości, na jakiej felga znajdzie się we wnęce nadkola. Wyróżniamy tu współczynnik ET dodatni, kiedy obręcze są bardziej schowane we wnętrzu nadkola, a także ET ujemny, który wskazuje na przesunięcie felg do zewnątrz. Odpowiedni dobór tego parametru ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej, komfortowej i przepisowej jazdy, może się bowiem okazać, że po zamocowaniu opony felga o zbyt wysokim wskaźniku ET będzie zbytnio wystawała, co prowadzi do problemów z obcieraniem kół. Zbyt niska wartość osadzenia również zakłóci prawidłowe poruszanie się pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana