Jak obchodzić się z odpadami niebezpiecznymi?
Ustawa o odpadach z 2012 roku wciąż budzi żywe emocje zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Mimo upływu czasu i rozmaitych kampanii informacyjnych jej przepisy nadal dla wielu osób są niejasne, a ich zrozumienia nie ułatwia wprowadzanie kolejnych ustaw zmieniających. O czym powinni wiedzieć przedsiębiorcy, których działalność wiąże się z powstawaniem odpadów niebezpiecznych? W jaki sposób gospodarować takimi odpadami?
Odpady niebezpieczne a BDO w firmie
W Ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach próżno szukać definicji odpadów niebezpiecznych; znajdziemy jedynie wzmiankę, że pod tym pojęciem należy rozumieć odpady wykazujące co najmniej jedną spośród właściwości niebezpiecznych. Klasyfikację odpadów znajdziemy w oddzielnych przepisach, a dokładnie w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Czy przedsiębiorca musi poznać katalog, by upewnić się, czy i jakie odpady niebezpieczne znajdują się w jego przedsiębiorstwie? Tak. Jest to niezbędne do prawidłowego prowadzenia obowiązkowej ewidencji odpadów.
Chociaż obowiązek korzystania z BDO, czyli z Bazy Danych Odpadowych dla wybranych podmiotów wprowadzono już ponad rok temu, wciąż zgłaszają się do nas przedsiębiorcy, którzy nie wiedzą dokładnie, co to dla nich znaczy. Wyjaśniamy, że każdorazowo przed wydaniem odpadów np. na wysypisko lub firmom takim jak nasza, przedsiębiorca objęty obowiązkiem rejestracji w BDO musi przygotować kartę przekazania odpadów online, a potem wygenerować potwierdzenie, musi też prowadzić ewidencję odpadów i przygotowywać roczne raporty. A to wszystko wymaga znajomości formalnego katalogu odpadów i wskazania, co dokładnie wyrzuca przedsiębiorstwo – opowiada nasz rozmówca z Planet Recycling.
Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ustawa o odpadach
Kwestii postępowania z odpadami niebezpiecznymi poświęcony jest rozdział 4. ustawy o odpadach. Art. 21. zakazuje mieszania odpadów niebezpiecznych
- różnych rodzajów,
- z odpadami innymi niż niebezpieczne,
- z substancjami, materiałami lub przedmiotami (w tym ich rozcieńczania)
Z wyjątkiem sytuacji, w których zmieszanie służy poprawie bezpieczeństwa przetwarzania odpadów i nie stwarza zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi lub dla środowiska. Odpady niebezpieczne zmieszane z innymi odpadami, substancjami, materiałami lub przedmiotami można rozdzielać, jeśli przetworzenie powstałych w ten sposób odpadów pozwoli na ograniczenie zagrożenia dla ludzi lub środowiska, a jednocześnie działanie to jest możliwe i uzasadnione ekonomicznie. Ogólne zasady postępowania z odpadami niebezpiecznymi nie odpowiadają na pytanie o to, w jaki sposób obchodzić się z nimi w przedsiębiorstwie; wiemy tylko, że nie można ich mieszać. Jak składować takie odpady? W jaki sposób je utylizować?
Składowanie i utylizacja odpadów niebezpiecznych
Ponieważ odpadów niebezpiecznych nie można mieszać, do momentu przekazania do utylizacji trzeba składować je w wydzielonych i specjalnie przystosowanych do tego miejscach. Przygotowując miejsce składowania, należy kierować się przepisami o materiałach niebezpiecznych: zadbać o odpowiednie pojemniki (w zależności od rodzaju odpadów, np. zbiorniki z wannami wychwytującymi dla substancji płynnych), ich właściwe usytuowanie i oznakowanie. Wytwórca odpadów ma obowiązek prawidłowego usunięcia odpadów niebezpiecznych i udokumentowania tego faktu. Rodzaj i ilość odpadów przekazanych do utylizacji musi zgadzać się z informacjami w prowadzonym rejestrze odpadów, co w każdej chwili może zweryfikować urząd.
Wciąż nie wiesz, jak obchodzić się z odpadami niebezpiecznymi w swojej firmie? Udzielenie uniwersalnej odpowiedzi niestety nie jest możliwe. Wiele zależy od rodzaju odpadów niebezpiecznych, a tych w katalogu Ministra Klimatu jest kilkaset. Jeśli potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu odpadami w swojej firmie, skontaktuj się z profesjonalistami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana