Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo zgłosić szkodę komunikacyjną?

Jak prawidłowo zgłosić szkodę komunikacyjną?

Osoba poszkodowana w wypadku lub kolizji ma prawo do odszkodowania z polisy OC sprawcy, lub z własnej polisy AC. Pierwszym krokiem powinno być prawidłowe zgłoszenie szkody komunikacyjnej, rozpoczynające proces analizy zdarzenia oraz wyceny szkody, który zakończy się wypłatą należnego odszkodowania. Z poniższego artykułu dowiesz się, gdzie zgłosić szkodę komunikacyjną i co należy dołączyć do zgłoszenia, aby jak najszybciej otrzymać zadośćuczynienie.

Gdzie zgłosić szkodę komunikacyjną?

Szkodę komunikacyjną należy zgłosić ubezpieczycielowi sprawcy wypadku lub kolizji. Z tego powodu warto już na miejscu zdarzenia uzyskać od sprawcy potrzebne dane na temat firmy, w której jest ubezpieczony. Jeśli osoba poszkodowana przyczyniła się do zaistnienia zdarzenia, powinna zgłosić szkodę do swojego ubezpieczyciela, u którego miała wykupione dobrowolne ubezpieczenie AC. Pomocą w dopilnowaniu wszystkich formalności służą firmy odszkodowawcze, które pośredniczą między poszkodowanym a ubezpieczycielem. Warto zgłosić się do specjalistów wtedy, gdy zależy nam na czasie i minimum formalności. Jedną z takich firm jest Bryksaexpert z Gdańska.

Jeśli sprawca ucieknie z miejsca zdarzenia, pozostaje identyfikacja przez policję na podstawie numeru rejestracyjnego lub dostępnych nagrań. Może się zdarzyć, że sprawca nie zostanie odnaleziony – w takim przypadku nadal przysługuje osobie poszkodowanej odszkodowanie, które zostanie wypłacone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Szkodę komunikacyjną spowodowaną przez nieznanego sprawcę należy zgłosić do wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Mniejsze szkody (do 30 tys. zł) można zgłaszać w ramach systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) do swojego ubezpieczyciela – to skrócona ścieżka zgłaszania szkód, upraszczająca dla poszkodowanego cały proces. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie firmy ubezpieczeniowe należą do tego systemu.

W jakim terminie należy zgłosić szkodę komunikacyjną?

Szkodę komunikacyjną można zgłosić przez internet, telefonicznie, listownie lub osobiście w oddziale firmy ubezpieczeniowej. Zgłoszenie szkody komunikacyjnej powinno wpłynąć do ubezpieczyciela sprawcy w ciągu 3 lat od zaistnienia szkody, chyba że zdarzenie zostało zakwalifikowane jako przestępstwo – wtedy szkodę można zgłosić w ciągu 20 lat. Sprawa wygląda inaczej w przypadku ubezpieczenia z AC. Każda firma określa własne warunki polisy AC, dlatego należy sprawdzić, jakie zasady obowiązują u naszego ubezpieczyciela. Z reguły czas na zgłoszenie szkody będzie stosunkowo krótki – może wynosić od kilku godzin do kilku dni.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.