Jak przebiega proces naprawy wtryskiwacza dwusprężynowego?
Usterka wtryskiwacza może okazać się kosztowna w naprawie, dlatego zawsze najlepsza jest profilaktyka. Najlepszą praktyką jest rozsądny wybór dostawcy paliwa, a także traktowanie układu paliwowego dedykowanymi preparatami czyszczącymi. Jeśli mimo wszystko pojawią się znaki, że wtryskiwacz paliwa nie działa jak należy, nie warto lekceważyć tych symptomów i czym prędzej udać się do warsztatu.
Sygnały, że trzeba naprawić wtryskiwacz
Problemy z rozruchem silnika są najczęściej pierwszym objawem uszkodzonych wtrysków. Innym objawem jest wydobywanie się dymu z rury wydechowej, który może być koloru szarego, czarnego lub nawet niebieskiego. W takich przypadkach należy bezzwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Mniej ewidentnym objawem, że trzeba sprawdzić stan wtryskiwaczy, jest spadek mocy silnika przy jednoczesnej konieczności tankowania większej ilości paliwa.
Czym cechuje się wtryskiwacz dwusprężynowy?
Wtryskiwacze są odpowiedzialne za wtryskiwanie paliwa do komór spalania w silniku. Istnieją różne rodzaje układów wtryskowych (pośrednie oraz bezpośrednie), a tym samym różne typy wtryskiwaczy. Wtryskiwacze dwusprężynowe są częścią składową bezpośrednich układów wtryskowych. Mogą być one wyposażone w zawór iglicowy, choć nie zawsze takie zawory występują.
Budowa wtryskiwaczy dwusprężynowych oparta jest na wtryskiwaczach standardowych, wyposażonych w jedną sprężynę. Sprężyny w urządzeniach dwusprężynowych usytuowane są jedna nad drugą. Wtrysk przebiega dwuetapowo: najpierw do komory spalania wtryskiwana jest mała ilość paliwa, a następnie większa ilość przy pomocy drugiej sprężyny. Dzięki dwustopniowemu wtryskowi możliwa jest m.in. redukcja hałasu powstającego podczas pracy silnika.
Jak naprawić wtryskiwacz dwusprężynowy?
Czasem naprawa wtryskiwacza nie jest wymagająca i ogranicza się do dokładnego wyczyszczenia elementu oraz regulacji ciśnień otwarcia. Niestety nie zawsze to wystarcza. Nierzadko istnieje konieczność przeprowadzenia wymiany elementów wtryskiwacza na nowe, a nawet regeneracji pompy wtryskowej. Niemniej, bez względu na to, jak poważne jest uszkodzenie, powinno się zawsze zwrócić o pomoc do profesjonalisty.
Aby zweryfikować, który element wtryskiwacza wymaga naprawy i jakie kroki powinno się przedsięwziąć, należy:
- zbadać paliwo pod mikroskopem w celu weryfikacji jego jakości,
- przeprowadzić testy, a następnie wymontować wtryskiwacz i rozebrać go na części,
- dokładnie umyć elementy, najlepiej z wykorzystaniem metody ultradźwiękowej, przy czym szczególną uwagę przykładać do oczyszczenia wtryskiwacza w trudno dostępnych miejscach,
- dokonać skrupulatnych oględzin elementów, najlepiej przy pomocy mikroskopu, i zadecydować, czy któryś z nich wymaga wymiany.
Następnie należy oczywiście dokonać naprawy lub wymiany zepsutych części (jeśli istnieje taka konieczność), po czym złożyć urządzenie oraz dokonać regulacji ciśnień otwarcia.
Ekspert z firmy Turbo Injector z Krakowa radzi: Przed dokonaniem montażu wtryskiwacza z powrotem do układu w samochodzie dobrze jest przeprowadzić końcowe komputerowe badanie z wykorzystaniem specjalistycznej technologii. Taki test, wraz z wydrukiem protokołu dotyczącego parametrów urządzenia, można przeprowadzić wyłącznie w profesjonalnych warsztatach.
Naprawa czy wymiana wtryskiwacza?
Wymiana wtryskiwacza jest rzadko wybieraną opcją ze względu na wysoką cenę tych urządzeń w stanie nowym. Zdecydowanie bardziej opłacalna jest ich naprawa, nawet jeśli wiąże się to z wymianą niektórych elementów wtryskiwacza na nowe. Regeneracja układu wtryskowego jest bardzo skutecznym procesem, a jej efekty utrzymują się na tyle długo, że żywotność elementów poddanych naprawie jest porównywalna z nowymi. Nie bez przyczyny w końcu w warsztatach samochodowych po dokonanej regeneracji otrzymuje się gwarancję.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana