Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadzić audyt efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie?

Jak przeprowadzić audyt efektywności energetycznej w przedsiębiorstwie?

Audyt efektywności energetycznej bywa mylony z audytem energetycznym, tymczasem różnice między nimi są znaczące. Na czym polega audyt efektywności energetycznej? W jakich okolicznościach przeprowadza się go i jakie efekty daje? Kto może przeprowadzać ten rodzaj audytu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. 

Czym jest audyt efektywności energetycznej?

Audyt efektywności energetycznej jest szczegółową analizą efektywności zrealizowanych lub planowanych modernizacji, której efektem jest raport. Zawarte w nim informacje pozwalają określić oszczędności w skali roku energii finalnej [kWh/rok] dzięki realizacji przedsięwzięcia. Dokument ten jest potrzebny przedsiębiorcom, którzy starają się o pozyskanie dofinansowania z programów RPO, NFOŚiGW, WFOŚiGW dla przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywności energetycznej. Dzięki niemu można uzyskać tzw. Białe Certyfikaty, czyli świadectwa efektywności energetycznej. W odróżnieniu od audytu energetycznego audyt efektywności energetycznej nie jest obowiązkowy. Wykonuje się go dla konkretnych inwestycji. 

Audyt efektywności energetycznej polega na przeprowadzeniu badań, których celem jest sprawdzenie efektywności wykorzystania energii w danej organizacji. Najczęściej obejmuje on:     

• ocenę stanu technicznego obiektu oraz instalacji i urządzeń pod kątem planowanej modernizacji wraz z analizą ilości zużywanej energii; 

• przedstawienie propozycji modernizacji, które poprawią efektywność energetyczną z oszacowaniem oszczędności i opłacalności proponowanej inwestycji;   

• obliczenia potwierdzające planowane zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla (potrzebne do programów dotacyjnych).

Kto może przeprowadzić audyt efektywności energetycznej? 

Audyt efektywności energetycznej musi spełniać wymogi aktów prawnych, a dokładnie przepisy zawarte w Ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej oraz w Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania Audytu Efektywności Energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii – podkreśla specjalista z Energy Trend.  Audyt może być wykonywany przez firmy posiadające sprzęt umożliwiający przeprowadzenie wszystkich potrzebnych badań, a także odpowiednie kwalifikacje i certyfikaty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.