Artykuł sponsorowany

Jak sporządzić poprawnie umowę handlową z kontrahentem?

Jak sporządzić poprawnie umowę handlową z kontrahentem?

Obrót gospodarczy wymaga nawiązywania relacji handlowych z różnymi podmiotami gospodarczymi. W przypadku kwestii, które wymagają szczegółowych uregulowań i precyzyjnego ustalenia warunków współpracy wiąże się to z reguły z podpisywaniem umów handlowych. Nadają one formalne ramy późniejszym kontaktom, a jednocześnie stają się podstawą do rozstrzygnięć mogących się pojawić między stronami różnic.

 

Dlaczego umowy są tak ważne?

 

Wykonywanie działalności gospodarczej jest związane ze współpracą z innymi podmiotami – dostawcami usług i towarów oraz klientami. W większości przypadków oznacza to ponawianie różnych czynności prawnych, a zwłaszcza zaciągania i przyjmowania zobowiązań w ramach umów. Choć z punktu widzenia istniejących przepisów, poza nielicznymi wyjątkami np. obrotu nieruchomościami, nie wymaga to zachowania żadnej szczególnej formy, przyjętą dla celów dowodowych praktyką jest jednak spisywanie tego rodzaju ustaleń. W razie sporu co do poszczególnych postanowień można w takiej sytuacji odwołać się do decyzji sądu arbitrażowego lub powszechnego, powołując się na konkretne zapisy i przedstawiając dowody dokumentujące zaistnienie odnoszących się do nich okoliczności. Ze względu na wagę umów handlowych, które nierzadko dotyczą towarów lub usług o znacznej wartości, szczególnie istotne okaże się zadbanie o precyzję sformułowań w celu jasnego określenia wzajemnych zobowiązań, a także należytej ochrony własnych interesów. Najlepszą opcją jest więc skorzystanie z usług kancelarii zajmującej się obsługą prawną podmiotów gospodarczych, która będzie mogła przygotować projekt takiego dokumentu albo zaopiniować już istniejący, sprawdzając, czy będzie on korzystny z punktu widzenia klienta.

 

Co powinno się znaleźć w umowie handlowej?

 

Treść umowy handlowej zależy od tego, jakiej tematyki będzie dotyczyła. Najważniejsze elementy takiego dokumentu będą jednak zazwyczaj obejmowały podobne kwestie. W każdej umowie musi się znaleźć dokładne wskazanie jej stron oraz danych pozwalających na ich łatwą identyfikację. Konieczne będzie określenie przedmiotu umowy i podanie informacji na jego temat. Istotne jest jasne wskazanie obowiązków obu stron oraz wynikających z umowy praw. W każdym przypadku niezwykle ważne okaże się ponadto podanie zasad wzajemnych rozliczeń – kwot i terminów zapłaty, a także sankcji za opóźnienia. Nie można zapomnieć o zamieszczeniu sposobu zmiany postanowień oraz rozstrzygania sporów.

Pomoc prawną w kwestiach związanych z zawieraniem umów handlowych można uzyskać w Kancelarii Radcy Prawnego Karoliny Grześkowiak-Szten. Poza obsługą podmiotów gospodarczych specjalizuje się ona również m.in. w prawie rodzinnym i medycznym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.