Artykuł sponsorowany

Jak wybrać dobry olej silnikowy? Kilka prostych porad

Jak wybrać dobry olej silnikowy? Kilka prostych porad

Olej silnikowy to jeden z podstawowych elementów układu silnikowego pojazdu. Bez należytego oleju, samochód nie będzie mógł sprawnie funkcjonować. Wybór konkretnego produktu bywa niełatwy, zwłaszcza gdy nie posiadamy dostatecznej wiedzy w temacie płynów eksploatacyjnych. Przy zakupie nie możemy pozwolić sobie na pełną dowolność. Wiele zależy od wymagań technicznych i zaleceń producenckich dla danego samochodu.

Lepkość oleju silnikowego

Lepkość to bardzo ważny parametr, informujący o tym jak dany olej zachowuje się w zależności od temperatury. Odpowiedni symbol możemy znaleźć na przedniej etykiecie produktu. W uproszczeniu można przyjąć, że im niższa wartość przed literą W, tym lepiej olej sprawdza się w niskich temperaturach (to znaczy, że wolniej gęstnieje). Im wyższa jest druga wartość (umieszczona po literze W), tym olej wolniej rzednie wraz ze wzrostem temperatury.

Baza olejowa

Przed zakupem oleju powinniśmy zwrócić uwagę na jego bazę. Wyróżniamy oleje znakowane jako syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Bazy do olejów syntetycznych powstają w wyniku syntezy chemicznej. Są odporniejsze na starzenie się i doskonale znoszą wysokie temperatury. Oleje mineralne powstają w wyniku rafinacji ropy naftowej. Przeważnie są gęstsze i mają nieco gorsze, mniej stabilne parametry niż oleje syntetyczne i półsyntetyczne.

Klasyfikacja jakości

Jakość oleju silnikowego jest najczęściej określana w dwóch klasyfikacjach – API oraz ACEA. Ta pierwsza lepiej pasuje do silników amerykańskich, ta druga do europejskich. Obie bazują na systemach symboli wykorzystujących litery alfabetu. Oprócz wymienionych klasyfikacji, występują odrębne wymagania producentów silników. Warto o nich pamiętać, ponieważ poszczególni producenci mogą formułować własne, dodatkowe wymogi względem olejów.

Podstawowe informacje o oleju

Cennych informacji o oleju dostarcza instrukcja pojazdu. Znajdziemy tam wykaz wszystkich niezbędnych parametrów wraz z aprobatami producenckimi. W przypadku nabywania samochodu z drugiej ręki który nie posiada instrukcji, warto zapytać o olej poprzedniego właściciela pojazdu. W doborze oleju pomagają też specjaliści sklepów z płynami eksploatacyjnymi. Porad i wskazówek udzielają między innymi przedstawiciele firmy Buwar.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.