Jak wygląda procedura spisania testamentu przed notariuszem?
Testament to dokument, który pozwala zabezpieczyć przyszłość naszych bliskich po śmierci. To właśnie testamentem możemy wyznaczyć, kto odziedziczy nasze majątki, a także określić warunki dziedziczenia. W Polsce obowiązuje dwie formy testamentu: własnoręczny i notarialny. W artykule skupimy się na testamentach notarialnych i przedstawimy kroki, jakie należy podjąć, aby je sporządzić.
Wybór notariusza – czy ma znaczenie?
Testament notarialny musi być sporządzony przy udziale notariusza. Dlatego pierwszym krokiem jest wybór notariusza, u którego chcemy spisać testament. Notariusz jest osobą publiczną, której przepisane jest prawo do sporządzania dokumentów notarialnych, w tym testamentów. Wybierając notariusza, warto kierować się nie tylko odległością od miejsca zamieszkania. Można skorzystać z usług notariusza, który ma swoją kancelarię w miejscu zamieszkania lub pracy. Warto dodać, że spisanie testamentu przed notariuszem to bardzo ważna i odpowiedzialna decyzja, która może mieć wpływ na przyszłość naszych bliskich. Dlatego przed wykonaniem procedury warto zastanowić się dobrze, co chcemy przekazać w testamencie i kto ma być jego beneficjentem. Z pomocą w tym procesie może przyjść Kancelaria Notarialna w Gdańsku Pauliny Łukasiewicz, która może doradzić i odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z procedurą spisania testamentu.
Przeczytaj również: Jaka forma testamentu jest wiążąca?
Wizyta u notariusza i sporządzenie dokumentu
Po wyborze notariusza należy umówić się na wizytę w jego kancelarii. W czasie spotkania notariusz wyjaśni nam wszystkie kwestie związane z testamentem, odpowiedzi na nasze pytania oraz pomóc w ułożeniu testamentu w taki sposób, aby spełniał nasze oczekiwania. Notariusz przeprowadzi również konieczne czynności formalne, takie jak stwierdzenie naszej tożsamości. Notariusz na podstawie naszych wskazówek sporządzi projekt testamentu. Po jego zapoznaniu się z treścią i akceptacji, zostanie sporządzony w formie dokumentu notarialnego. Następnie, po przeczytaniu przez notariusza treści testamentu nastąpi jego podpisanie. Ważne jest, aby sporządzenie testamentu odbywało się zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podpisanie dokumentu wymaga obecności dwóch świadków, którzy również składają podpisy. Notariusz potwierdzi swoim podpisem, że testament został sporządzony zgodnie z wymaganiami prawa.
Przeczytaj również: Jakie czynności notarialne są wykonywane nieodpłatnie?
Przeczytaj również: Podstawowe czynności wykonywane przez notariusza
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana