Artykuł sponsorowany

Jak wygląda szkolenie pilota śmigłowca?

Jak wygląda szkolenie pilota śmigłowca?

Działalność komercyjna, służba publiczna czy po prostu loty turystyczne – zapotrzebowanie na pilotów helikopterów w różnych dziedzinach wzrasta, dlatego coraz więcej osób chce zdobyć specjalistyczną licencję. Żeby jednak ją uzyskać, trzeba przejść odpowiednie przygotowania. Z naszego artykułu dowiesz się, jak wygląda szkolenie pilota śmigłowca.

Licencja LAPL (H)

Podstawowym uprawnieniem, o jakie może się ubiegać osoba chcąca zostać pilotem helikoptera jest licencja LAPL (H), która umożliwia odbywanie prywatnych lotów (tylko w warunkach dziennych) w roli pilota dowódcy jednosilnikowego śmigłowca o maksymalnej masie startowej nieprzekraczającej 2000 kg. Na pokładzie helikoptera podczas takich lotów mogą się znajdować maksymalnie 4 osoby, a więc pilot i 3 pasażerów. Aby uzyskać tę licencję, trzeba przejść specjalistyczne szkolenie, składające się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Pierwsza z nich obejmuje wykłady i samodzielne zgłębianie materiałów książkowych lub dostarczonych na platformie e-learningowej. W zależności od miejsca, w którym odbywa się szkolenie różny jest czas jego trwania i zakres materiału do opanowania. Długość szkolenia to z reguły około 100 godzin, z czego kilkanaście-kilkadziesiąt godzin to wykłady.

Szkolenie teoretyczne obejmuje naukę 9 przedmiotów, z których potem odbywają się państwowe egzaminy w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Należą do nich:

  • Prawo lotnicze
  • Ogólna wiedza o statku powietrznym
  • Osiągi i planowanie lotu
  • Człowiek – możliwości i ograniczenia
  • Meteorologia
  • Nawigacja
  • Procedury operacyjne
  • Zasady lotu
  • Łączność

Druga część szkolenia pilota ubiegającego się o licencję LAPL (H) to szkolenie praktyczne, trwające na ogół 40 godzin (jeśli nie posiada się jeszcze żadnej licencji), z czego zdecydowaną większość (35 godzin) stanowią loty takim typem helikoptera, na jakim będzie się odbywał egzamin. Przynajmniej 20 godzin to szkolenie w locie dualnym, a 10 godzin zajmuje samodzielny lot pod nadzorem, z czego minimum 5 godzin to lot na odległość co najmniej 100 mil morskich (około 185 km) z lądowaniem z pełnym zatrzymaniem na lotnisku innym niż to, z którego się odleciało. Szkolenie kończy się egzaminem praktycznym w ULC trwającym około 2 godzin, oczywiście pod warunkiem pomyślnego przebrnięcia przez część teoretyczną.

Licencja PPL (H)

Innym uprawnieniem jest licencja PPL (H). Umożliwia ona odbywanie lotów niekomercyjnych (w celach turystycznych) w roli pilota dowódcy lub drugiego pilota. Szkolenie w części teoretycznej obejmuje dokładnie ten sam zakres materiału, co w przypadku starania się o licencję najniższej kategorii – LAPL (H). Jeśli więc uczestniczyło się już w takim szkoleniu, nie ma potrzeby ani konieczności jego powtarzania. Podobnie jest z egzaminami teoretycznymi.

Szkolenie praktyczne to zazwyczaj 45 godzin lotu, z czego 35 godzin musi być przeprowadzone na takim typie śmigłowca, jakim będzie się leciało podczas egzaminu. 5 godzin zajmuje nauka lotu na specjalnym symulatorze, a 25 godzin – szkolenie w locie z instruktorem. Lot samodzielny pod nadzorem obejmuje 10 godzin, z czego co najmniej 5 godzin to lot na odległość przynajmniej 100 mil morskich z lądowaniem z pełnym zatrzymaniem na lotnisku innym niż, to z którego nastąpił odlot.

Licencja CPL (H)

To uprawnienie dotyczy zawodowego (zarobkowego) latania helikopterem, zarówno w działalności prywatnej, jak i publicznej. Część teoretyczna szkolenia jest tu znacznie dłuższa i bardziej rozbudowana. Obejmuje nawet 350 godzin, z czego kilkadziesiąt godzin to wykłady, a reszta – samokształcenie na podstawie publikacji i materiałów dostarczanych przez organizatora. Więcej, bo aż 13 jest też przedmiotów egzaminacyjnych. Wśród nich znajdują się:

          ·       Prawo lotnicze

      ·       Ogólna wiedza o statku powietrznym – konstrukcja płatowca i zespół napędowy

  •   Ogólna wiedza o statku powietrznym – przyrządy

      ·        Masa i wyważenie

      ·       Osiągi

  •    Planowanie i monitorowanie lotu

      ·       Człowiek – możliwości i ograniczenia

      ·       Meteorologia

      ·       Nawigacja ogólna

      ·       Radionawigacja

      ·       Procedury operacyjne

      ·       Zasady lotu

      ·       Łączność w lotach z widocznością (VFR)

Szkolenie praktyczne trwa z kolei 135 godzin dla osób bez doświadczenia lotniczego lub odpowiednio mniej dla tych, którzy takie doświadczenie już posiadają. Co najmniej 50 godzin szkolenia to lot samodzielny pod nadzorem. Całe szkolenie kończy się egzaminem praktycznym organizowanym przez UCL, który trwa mniej więcej 2 godziny.

Po uzyskaniu uprawnienia CPL (H) można ubiegać się jeszcze o licencję na dany typ śmigłowca.

- Aby ją uzyskać, trzeba odbyć 5 (w przypadku helikoptera jednosilnikowego) lub 8 godzin szkolenia w locie (dla helikopterów dwusilnikowych) i szkolenie teoretyczne opracowane dla konkretnego typu śmigłowca. Szkolenie rozszerzające uprawnienia także kończy się egzaminem praktycznym, podczas którego należy się również wykazać odpowiednią wiedzą teoretyczną na temat danego helikoptera

– wyjaśnia przedstawiciel firmy HeliMax, oferującej m.in. serwis helikopterów i pomoc dla osób, które chcą odbyć szkolenie dla pilota śmigłowca.

Jeśli jesteś wśród nich, pamiętaj, że warunkami wstępnymi do uczestnictwa w szkoleniu dla pilota helikoptera są na ogół odpowiedni wiek (najczęściej 16 lat), wykształcenie (co najmniej gimnazjalne lub równoległe) i stosowne orzeczenie lotniczo-lekarskie. Do egzaminów można z kolei przystąpić wtedy, gdy ma się ukończone minimum 17 lat. Niezależnie od tego, czy chcesz latać śmigłowcem prywatnie, w celach turystycznych, czy zawodowo, sprawdź renomę miejsca, w którym zamierzasz odbyć szkolenie. Dobre opinie, wysoki poziom zdawalności egzaminów i doświadczenie instruktorów – na to wszystko należy zwracać szczególną uwagę.        

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.