Jak wymienić filtry w ciągniku?
Żaden rolnik nie jest sobie w stanie pozwolić na nagłą awarię ciągnika, szczególnie w trakcie sezonu. Dlatego należy regularnie przeprowadzać przeglądy techniczne i sprawdzać stan pojazdu przed i po rozpoczęciu prac. Sprawne i często wymieniane filtry w maszynie rolniczej to klucz do prawidłowego działania pojazdu. Jak wymieniać filtry w ciągniku i na co zwrócić uwagę przy zakupie? Wyjaśniamy w artykule.
Jakie filtry są w ciągniku?
Jazda ciągnikiem bez filtru oleju powoduje, że silnik zużywa się pięć razy szybciej. Spowodowane jest to tym, że wszelkie zabrudzenia jak kurz, pył drogowy, związki chemiczne dostają się do komory silnika, ponieważ nic ich nie blokuje. Nie jest zatem żadnym zaskoczeniem, że filtry to niezbędny element każdej maszyny i trudno sobie wyobrazić jej poprawne funkcjonowanie bez nich. Filtry występujące w ciągniku to:
- Filtr oleju – ogranicza zanieczyszczenia dostające się do silnika takie jak pozostałości po niespalonym oleju, produkty utleniania, cząstki metali, brud z powietrza;
- Filtr hydrauliczny – oczyszcza ciecz roboczą z wody i ubocznych produktów utleniania, kurzu, brudu, związków chemicznych;
- Filtr powietrza – oczyszcza powietrze dochodzące do silnika z kurzu, pyłu i innych zanieczyszczeń, dzielą się na suche i mokre;
- Filtr paliwa – oczyszcza olej lub benzynę z zanieczyszczeń i wytrąca wodę z paliwa;
- Filtr kabiny – oczyszcza powietrze dostające się do układu klimatyzacji, dzięki czemu do kabiny nie dostają się grzyby, pyłki roślin, dym, grzyby z zewnątrz;
- Filtr chłodziwa (wodny) – oczyszcza z zanieczyszczeń układ chłodzenia.
Wymiana filtrów w ciągniku
Samodzielna wymiana filtra oleju czy paliwa nie jest trudna, o ile pamięta się o kilku podstawowych zasadach.
- Przed podjęciem prac zalecane jest umycie powierzchni przylegających do filtrów i wlewu oleju, ponieważ podczas zakładania nowego filtra część zabrudzeń może przedostać się do wnętrza układu.
- W niektórych ciągnikach podczas wymiany filtra może pojawić się komunikat ,,service” na desce rozdzielczej, którego skasowanie wymaga wprowadzenia sekwencji przycisków lub podłączenia maszyny do komputera diagnostycznego, który pozwala kasować i ustawiać nowe daty przeglądu.
- Stare filtry najlepiej usunąć ręcznie, aby nic nie uszkodzić i nie porysować (może to spowodować wycieki oleju), jednak niektóre umieszczone są w trudno dostępnych miejscach i do demontażu należy użyć takich kluczy, jak: pazurkowe, łańcuchowe, taśmowe lub nasadowe.
Kiedy wymieniać filtry w ciągniku?
Wymiana oleju do ciągników zazwyczaj jest sugerowana przez producenta w instrukcji obsługi i zależy od przejechanych kilometrach. Inaczej jest natomiast z filtrami. Przede wszystkim wzmożona praca na polu, gdzie jest dużo kurzu, pyłków roślin i innych zanieczyszczeń, wpływa na szybsze zapychanie się filtrów. Nie można jednak wymieniać ich za szybko, ponieważ często skutkuje to brakiem pełnej filtracji, a luźny pył pozostający w obudowie może dostać się do wnętrza silnika. Przykładowo filtry powietrza należy wymieniać przynajmniej raz na dwa lata. Filtry paliwa najlepiej co 15 a 50 tys. kilometrów – częściej w przypadku oleju napędowego, rzadziej przy benzynie. Kupując filtry, można zamontować wskaźnik pokazujący poziom ich zabrudzenia. Czujnik informuje o stopniu zanieczyszczenia wkładu filtrującego, dzięki czemu właściciel wie, że czas na wymianę. Dotyczy to jednak tylko filtrów powietrza i paliwa.
Na co zwrócić uwagę, kupując filtry do maszyn?
Kupując filtry do maszyn rolniczych, trzeba zwrócić uwagę na ich jakość wykonania, dopasowanie do układów pojazdu, ale również sposób przechowywania. Jak mówi pracownik firmy Agropol – sklepu z częściami do maszyn rolniczych:
Bardzo ważny jest sposób przechowywania filtrów w sklepowym magazynie i później w warsztacie, ponieważ jego wnętrze najczęściej stanowi plisowany papier. Nie mogą być to zatem miejsca o podwyższonej wilgotności oraz temperaturze niższej niż 8 stopni Celsjusza. Dobrze, jeśli filtr jest zapakowany w pudełko i dodatkową folię. Filtry panelowe łatwo mogą się rozerwać i zdeformować. Trzeba też zwrócić uwagę na stan uszczelki. Uszkodzony, zerwany filtr sprawia, że do silnika trafia zanieczyszczony olej. Skutkiem mogą być takie sytuacje jak rozerwanie papieru, zniszczenie uszczelki, wyciek oleju, zatarcie silnika.
Samodzielna wymiana filtrów w ciągniku nie jest skomplikowana, jednak jeśli właściciel pojazdu nie jest pewien swoich umiejętności, lepiej jest powierzyć to zadanie fachowcom podczas wykonywania regularnych przeglądów. Zgodnie ze statystykami najczęściej wykonywanymi pracami przez mechaników zajmujących się maszynami rolniczymi są wymiany olejów i filtrów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana