Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?
Często można usłyszeć, że oleje w skrzyniach biegu są dożywotnie i nie trzeba ich wymieniać. Okazuje się jednak, że nie do końca jest to prawda. Zdecydowanie się na zmianę płynu smarującego pozwala poprawić płynność działania, ale też wydłużyć trwałość skrzyni. Jeśli jako właściciel auta wiesz już, że chcesz wymienić w niej olej, musisz zdecydować, jak to zrobić – statycznie czy dynamicznie? Sprawdź.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów stają się coraz popularniejsze i są częściej wybierane przez kierowców. Nic dziwnego – tego typu rozwiązanie zapewnia wygodną i przyjemną jazdę w każdych warunkach, a już szczególnie podczas jazdy miejskiej.
- Kierowcy wybierający „automaty” zwracają również uwagę na to, że ich dzisiejsze wersje nie zwiększają spalania, ani nie pogarszają osiągów, jak miało to miejsce w przypadku starszych wersji – wyjaśnia ekspert z Auto Serwis Daniel Buda.
Pierwszą wymianę warto wykonać po przejechaniu około 60 do 100 tys. km. Każda kolejna powinna być już przeprowadzana nieco częściej – szacuje się, że nawet po 30-40 tys. km. Wbrew pozorom i panującemu przekonaniu, oleje fabryczne nie zapewnią niezawodnej pracy systemu przez cały okres żywotności pojazdu. Olej nie tylko się zużywa, ale często też ulega zanieczyszczeniu, co nie tylko negatywnie wpływa na jakość pracy przekładni, ale też jej trwałość.
Jak wymienić olej?
Olej w automatycznej skrzyni biegów może być wykonany dynamicznie lub statycznie. Z nazwy metody te mogą nie być znane wszystkim kierowcom, aczkolwiek druga jest najpopularniejszą. Polega ona na spuszczeniu starego oleju i uzupełnieniu przekładni nowym przy wykorzystaniu otworu spustowego. Minusem tego rozwiązania jest brak pewności spuszczenia oleju w całości. Jego część może odłożyć się w hamulcach ASB, sprzęgłach, pompie czy przekładni hydrokinetycznej.
Rozwiązaniem wspomnianego wyżej problemu jest wykonanie dynamicznej wymiany oleju. Polega ona na wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń, które są podpinane do układu chłodzenia ASB. Ich zadaniem jest oddzielenie starego płynu ATF i uzupełnienie o nowy, w dokładnie takiej samej ilości. Sposób ten pozwala przede wszystkim zminimalizować ryzyko zapowietrzenia się pompy oleju. W zależności od sytuacji usługa może obejmować także płukanie skrzyni biegów, które odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnych detergentów zapewniających usunięcie szkodliwych zanieczyszczeń i odfiltrowanie starego oleju.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana