Artykuł sponsorowany

Jak założyć spółkę?

Jak założyć spółkę?

Wiele osób rozpoczynających działalność gospodarczą staje przed dylematem wyboru sposobu jej prowadzenia. Jednym z możliwych rozwiązań jest powołanie spółki.

Spółka jako forma prowadzenia działalności gospodarczej jest najczęściej wybierana przez duże i średnie firmy, choć istnieją również rodzaje spółek, które sprawdzą się w przypadku małych podmiotów. Co zatem należy wiedzieć decydując się na założenie spółki i jak należy tego dokonać?

Jakie są procedury zakładania spółki?

Formalności związane z powołaniem spółki zależą przede wszystkim od jej rodzaju, czyli formy organizacyjno-prawnej. W polskim porządku prawnym funkcjonują dwie podstawowe kategorie spółek. Są nimi spółki handlowe oraz spółki cywilne. Te pierwsze dodatkowo dzielimy na osobowe i kapitałowe. Zasady ich tworzenia i działania określa Kodeks spółek handlowych, natomiast drugich przepisy Kodeksu cywilnego. Różnice jakie występują na etapie powoływania spółek przybliża ekspert kancelarii radców prawnych i doradców podatkowych z Warszawy:

Wybór formy spółki jest kluczowy dla formalności, które będzie należało spełnić celem jej utworzenia. Jednak w każdym przypadku umowa spółki musi być zawarta w formie pisemnej. Dodatkowo w niektórych przypadkach np. gdy majątkiem wnoszonym do spółki cywilnej jest nieruchomość lub kiedy rejestrujemy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wymagany jest akt notarialny. Na ogół spółki zakładane są przez dwóch lub więcej wspólników. Jednak od tej zasady istnieje wyjątek, jak choćby przywołana już spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której właścicielem wszystkich udziałów może być jedna osoba. Warto również pamiętać, że spółki handlowe w odróżnieniu od spółek cywilnych muszą posiadać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Różnica dotyczy także kosztów związanych z utworzeniem spółki i w przypadku spółek handlowych w zależności od wniesionego kapitału waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

O czym warto pamiętać rejestrując spółkę?

Proces tworzenia spółki, zwłaszcza spółek handlowych trwa znacznie dłużej niż powołanie spółki cywilnej. Dzieje się tak dlatego, ponieważ te pierwsze wymagają otrzymania wpisu do KRS, a jest to procedura dość czasochłonna. Warto jednak zwrócić uwagę na inne równie ważne kwestie. Jedną z najważniejszych jest odpowiednio skonstruowana umowa, która jasno określi wszystkie ramy powoływanej spółki. Niektórzy wspomagają się gotowymi wzorami takich umów dostępnymi w sieci. Ale są to najczęściej bardzo standardowe szablony nie uwzględniające pewnych specyficznych warunków zakładanej spółki. Dlatego, aby mieć pewność, że umowa będzie dopasowana do indywidualnych oczekiwań zaleca się skorzystanie z profesjonalnego doradztwa prawnego, które doradzi i przygotuje kompleksową umowę. Dzięki temu uniknie się wielu błędów już na etapie rejestracji spółki. Jest to bardzo ważne, szczególnie w przypadku spółek mających wielu współudziałowców.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.