Jaką rolę w samochodzie pełni płyn chłodniczy?

Samochodowy układ chłodniczy wraz z krążącym w nim płynem chroni silnik przegrzaniem. Bez sprawnego chłodzenia silnik uległby zniszczeniu pod wpływem ekstremalnej temperatury – spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej zachodzi w temp. ok. 2000oC, temp. spalin to ok. 800oC, a głowica silnika nagrzewa się do 250oC. Czym dokładnie jest płyn chłodniczy, w jaki sposób pracuje i dlaczego trzeba go wymieniać?
Zasada działania płynu chłodniczego
Krążący w obiegu układu chłodzenia płyn działa na identycznej zasadzie jak czynniki chłodzące w lodówkach i klimatyzatorach. Płyn odbiera energię cieplną z silnika i przekazuje ją do chłodnicy, a więc ulega schłodzeniu; następnie proces się powtarza. Jednocześnie substancje znajdujące się w składzie płynu chłodniczego dbają o układ chłodzenia, zabezpieczając go przed erozją, korozją i kawitacją – wyjaśnia nasz rozmówca z firmy PROAUTO w Szczecinie.
Płyny do chłodnic produkowane są na bazie glikolu etylenowego lub glikolu propylenowego. Alkohole charakteryzują się niską temperaturą krzepnięcia i wysoką temperaturą wrzenia, co jest istotne dla prawidłowej pracy układu chłodzenia bez względu na warunki pogodowe, zarówno w okresie letnim, jak i podczas mroźnych zim. Dodatki w składzie płynu podnoszą ich skuteczność i poprawiają właściwości; zapobiegają powstawaniu kamienia kotłowego i korozji metalowych części układu, chronią przed uszkodzeniami części gumowe i eliminują efekt pienienia się płynu.
Zużywanie się płynu chłodniczego
Płyn chłodniczy z czasem traci swoje właściwości i przestaje spełniać swoje funkcje. Pogorszona wymiana ciepła w silniku początkowo powoduje spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa oraz oleju. Dalsza jazda na starym płynie może mieć bardzo przykre (i kosztowne) konsekwencje, np. w postaci zatarcia silnika, korozji lub zapchania kamieniem kotłowym chłodnicy i nagrzewnicy. Zużyty płyn chłodniczy przy ujemnych temperaturach może zamarznąć i rozsadzić przewody, a nawet samą chłodnicę. Dlatego tak ważne jest, by pamiętać o terminowej wymianie płynu na fabrycznie nowy – jego degradacja zachodzi w czasie, bez względu na intensywność eksploatacji auta.
Wymiany płynu do chłodnicy na nowy możesz dokonać samodzielnie lub w warsztacie. Szeroką ofertę płynów chłodniczych w Szczecinie znajdziesz w PROAUTO. Firma już od ponad 20 lat zajmuje się sprzedażą olejów oraz płynów eksploatacyjnych znanych marek (m.in. Castrol, LOTOS, ORGANIKA) klientom prywatnym, serwisom samochodowym i sklepom detalicznym. Obecnie PROAUTO udostępnia klientom również płyny chłodnicze własnej marki PROXO.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana