Jakich czynności wymaga utrzymanie nawierzchni na liniach kolejowych?
Nawierzchnia kolejowa (zespół konstrukcyjny) nie może mieć żadnych wybrzuszeń – powinna stanowić stabilny tor jazdy, który umożliwia wykorzystanie parametrów techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowych. Na czym polega utrzymanie odpowiedniej, bezpiecznej nawierzchni na liniach kolejowych? Kto dokonuje oceny jej stanu technicznego?
Elementy składowe nawierzchni na liniach kolejowych
Istnieje kilka elementów składowych nawierzchni kolejowej. Są to szyny, podkłady, podrozjazdnice, złączki, rozjazdy, kozły oporowe, posypka, przyrządy wyrównawcze. Wszystkie wymienione części służą do budowy toru szynowego, składającego się z dwóch równoległych toków szynowych, ułożonych w ustalonej odległości.
Co zrobić, by utrzymać właściwą nawierzchnię kolejową?
Utrzymanie właściwej nawierzchni na liniach kolejowych to ważny aspekt infrastruktury kolejowej. Przede wszystkim – specjalistyczne firmy budowlane (państwowe lub prywatne) powinny sprawdzić stan podkładów i złączek torowych (nie mogą być uszkodzone), a także stopień czystości podsypki. Przykładem jest firma budowlana Kopareczka ze Żmigrodu, której pracownicy mają wieloletnie doświadczenie w budowie i utrzymaniu stacji, linii, szlaków kolejowych.
Nie można eksploatować torów kolejowych z żadnymi nierównościami (w położeniu pionowym i poziomym). Niedozwolone są również lokalne deformacje toru – np. na skutek braku dostatecznej ilości podsypki. Wszystkie tory muszą dysponować sprawnymi urządzeniami odwadniającymi. Szyny powinny zachowywać ciągłość i być w dobrym stanie technicznym. Niedozwolone jest również eksploatowanie rozjazdów z uszkodzeniami półzwrotnic i krzyżownic – pracownicy firm budowlanych muszą zwrócić uwagę na to. Przejazdy kolejowe (szczególnie kategorii D) muszą zachowywać warunki widoczności. Dużym błędem jest brak analizy natężenia ruchu na przejazdach kolejowych – wiąże się to z brakiem weryfikacji kategorii przejazdów.
Przeglądy nawierzchni linii kolejowych – dlaczego to tak ważne?
Kompleksowa diagnostyka nawierzchni kolejowej jest dokonywana przez inspektora diagnostę ds. nawierzchni i podtorza. To osoba odpowiedzialna za jakość i terminowość przeglądów. Podczas takich działań na przydzielonym terenie działania dokonuje się badań i oceny stanu technicznego elementów nawierzchni kolejowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana