Artykuł sponsorowany

Jakie badania obowiązują zawodowych kierowców?

Jakie badania obowiązują zawodowych kierowców?

Zawodowi kierowcy, tak inne osoby zatrudnione w poszczególnych przedsiębiorstwach, muszą przechodzić obowiązkowe badania. Nie tylko aktualne prawo jazdy jest ważne, ale również stan zdrowia, bowiem przez niektóre schorzenia kierowcy mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu, jak również przewożonego ładunku. Zatem jakie badania muszą wykonać zawodowi kierowcy? Dowiesz się o tym z niniejszego artykułu!

Podstawowe badania obowiązujące kierowców

Badania lekarskie są priorytetowe i powinny być wykonane w pierwszej kolejności, by uzyskać upoważnienie do prowadzenia pojazdu. Przeprowadza się je przed uzyskaniem numeru Kandydata na Kierowcę, czyli PKK, wydawanego przez urząd miasta.

Niezależnie od tego, czy dana osoba pracuje już w zawodzie, czy dopiero kandyduje na to stanowisko, należy przeprowadzić taki sam zestaw badań. Zatem jakie badania lekarskie sprawdzające stan zdrowia, muszą wykonać zawodowi kierowcy kategorii prawa jazdy C, CE, D oraz DE? Należą do nich: badania słuchu i wzroku, układu nerwowego, oddechowego i krążenia, jak również testy sprawdzające sprawność ruchową i kondycję psychiczną. Dokąd skierować się na badania? Najczęściej przeprowadzane są w gabinetach medycyny pracy, aczkolwiek testy psychologiczne wykonuje się w profesjonalnych pracowniach psychologicznych takich jak Psychotest w Tarnowskich Górach. Badania w takich placówkach przeprowadzane są w sposób rzetelny, a przede wszystkim bardzo sprawnie – nie ma długiego okresu oczekiwania.

Na czym polegają badania psychologiczne kierowców?

Testy psychologiczne dla zawodowych kierowców zostały opracowane tak, by jak najlepiej poznać predyspozycje danej osoby do pracy na tym stanowisku. Całość składa się z trzech najważniejszych elementów: analizy osobowości i dojrzałości, zdolności poznawczych oraz sprawności psychofizycznej.

W pierwszej części badań psychologicznych dla kierowców kandydat wypełnia formularz, odpowiadając na pytania „tak” lub „nie”. Kolejny etap to testy logiczne polegające, np. na dopasowaniu danych elementów. W ostatniej części badany jest refleks, zręczność i szybkość reagowania na określone bodźce. Psycholog obserwuje osobę badaną, wykorzystując do tego specjalne narzędzia, jak miernik czasu reakcji. Kandydat lub zawodowy kierowca powinien podejmować decyzje szybko i zdecydowanie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.