Jakie rodzaje odwodnień są najskuteczniejsze przy jezdniach?
Jezdnie są dużymi powierzchniami, które są całkowicie nieprzepuszczalne dla wody opadowej. Choć ich nawierzchnie są zawsze układane z odpowiednim spadkiem, to ze względu na ograniczające je krawężniki oraz znaczną długość istnieje ryzyko, że przy dużych deszczach powstaną na nich spore kałuże. Będą one negatywnie wpływały na bezpieczeństwo ruchu, a przy tym okażą się kłopotliwe dla przechodniów, którzy mogą zostać ochlapani.
Nowoczesne odwodnienia drogowe
Sposobem na wykonanie odwodnienia drogowego może być budowa nawierzchni ze ściekiem umiejscowionym między jezdnią a krawężnikiem. Woda spływa wówczas do studzienek połączonych z systemem kanalizacyjnym umieszczonych w niewielkich odległościach. Wadą takiego rozwiązania jest jednak niewielka efektywność w przypadku większych opadów. Problemem okaże się także tworząca się wzdłuż jezdny kałuża oraz podatność na przedostawanie się zanieczyszczeń. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie odpływów liniowych, które zagwarantują systematyczne spływanie wody na całej długości, ograniczą ryzyko gromadzenia się wody, a przy tym pozwolą na skuteczniejsze wyłapywanie zanieczyszczeń.
Z czego składają się systemy odwodnień liniowych?
System odwodnień liniowych jest zbudowany z korytek służących do zbierania wody i jej odprowadzania do kanalizacji burzowej lub ogólnospławnej. Ciągi korytek są łączone ze studzienkami wyposażonymi w łapacze zanieczyszczeń, z których woda może trafiać do sieci kanalizacyjnej. Odpływy mogą być wykonywane w wersjach składających się z korytek osłanianych żeliwnymi rusztami, które mocuje się śrubami do osadzanych na korytku stalowych ramek oraz kotwi w strukturze materiału. Korytka są wykonywane także w wersjach monolitycznych, w których woda wpływa do okrągłego kanału przez wąskie szczeliny znajdujące się w górnej części elementów. Są one wykorzystywane w systemach odwodnień przykrawężnikowych.
Jakie wymogi powinny spełniać odwodnienia drogowe?
Odwodnienia liniowe montowane wzdłuż jezdni są narażone na duże obciążenia związane z masą pojazdów. Do ich budowy muszą więc być wybierane elementy o odpowiedniej wytrzymałości. Przy znacznym natężeniu ruchu wykorzystuje się korytka i studzienki klasy D400, a niekiedy także E600. Muszą one również być odporne na działanie soli używanej przy zimowym utrzymaniu dróg oraz substancje ropopochodne. Elementy do wykonywania odwodnień drogowych o bardzo wysokiej jakości można znaleźć w ofercie firmy PPH AS z Piaseczna, specjalizującej się w nowoczesnych systemach odwodnień liniowych i punktowych. Wśród jej propozycji można znaleźć odwodnienia liniowe, które są najskuteczniejszym sposobem odprowadzania wody z jezdni.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana