Jakie są rodzaje kontenerów transportowych?
Transport morski, który uskutecznia się przy pomocy kontenerów, jest najczęściej stosowanym sposobem przesyłania towarów. Nic w tym dziwnego, bo jest wygodny, a przede wszystkim tani, jeśli porównać go z innymi formami transportowania. Kontenery stosowane w takich sytuacjach mają najróżniejsze parametry. Różnią się głównie ładownością i światłem drzwi. Jakie są rodzaje i wielkości typowych kontenerów transportowych?
Jakie są rozmiary i rodzaje kontenerów?
Głównym kryterium przy wyborze kontenerów są ich wymiary. Podobnie bywa w przypadku tych pojemników do transportu całopojazdowego, jak też drobnicowego. Kontenery dobiera się, zwracając uwagę na ilość i gabaryty towarów, które mają być przewożone. Najistotniejszy jest wymiar wewnętrzny, ale ważne są również rozmiary drzwi, bo załadowany towar musi się w nich zmieścić.
Firmy takie, jak Helena TS, które zajmują się spedycją morską, pracują z kontenerami różnych rozmiarów. Najmniejsze, to 20’, które mają 33 m2 pojemności, natomiast największe to 45’ High Cube, których pojemność wynosi aż 86 m2. W użyciu bywają również kontenery na ładunki ponadgabarytowe.
Standardowe pojemniki do transportu morskiego to te o długości 20 i 40 stóp, które oznaczone są odpowiednio 1TEU i 2TEU. Równie często używanymi, godnymi wyróżnienia, są kontenery High Cube. Ich wysokość zewnętrzna wynosi 2,9 metra, przy długości stopowej 20 i 40. Takie wymiary pozwalają na uzyskanie w ich wnętrzu dodatkowej przestrzeni. Te kontenery używane są przeważnie do transportu przedmiotów lekkich, ale o dużych rozmiarach, takich, jakie nie mieszczą się w pojemnikach typowych.
Pojemnikami kontenerowymi o szerszej podstawie są „palletwide”. Ze względu na wymiary, można do nich załadować więcej palet niż w przypadku typowego kontenera. O ile zwykle mieści się 25 sztuk palet, to do palletwide wchodzi ich już 33 sztuki.
Pojemniki kontenerowe ponadgabarytowe
Kontenery transportowe do przewożenia dużych ładunków to ogromne pojemniki z otwieranym dachem typu „open top”. Natomiast kontenery „hard top” to pojemniki z drzwiami oraz z otwieranym dachem, gdzie demontowana belka ułatwia załadunek.
Innym rodzajem kontenerów są platformy, za pomocą których transportuje się przedmioty o dużej wadze. Tego typu kontener rzadko używany jest poza terminalami przeładunkowymi. Przeważnie służy jako podstawa do ładunków.
Wśród kontenerów da się również wyróżnić te chłodnicze. Jak można się domyślić, służą one do transportowania towarów wymagających stałej, niskiej temperatury.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana