Jakie typy silników stosuje się na okrętach?
Specyfika jednostek napędowych na statkach i okrętach znacznie różni się od silników stosowanych w standardowych maszynach i pojazdach lądowych. Różnice są zauważalne zarówno pod względem budowy oraz działania układu, jak i w przypadku prac serwisowych przy ewentualnych usterkach. Sprawdź, jakie typy silników mają zastosowanie na współczesnych okrętach.
Współczesne rodzaje silników okrętowych
Na przestrzeni wieków można było spotkać się z różnymi usprawnieniami technicznymi głównych jednostek napędowych statku: od silników parowych i spalinowych po wysokoprężne oraz turbiny gazowe. Współcześnie zastosowanie mają dwa ostatnie wymienione typy – są one obecne na rynku, jak również są powszechnie uwzględniane przy serwisie silników okrętowych. W kwestii silników wysokoprężnych można mówić o dodatkowym podziale pod względem ilości obrotów na minutę. Przedstawia się on następująco:
- do 500 obrotów/min. – silniki wolnoobrotowe,
- 500 – 1500 obrotów/min. – silniki średnioobrotowe,
- powyżej 1500 obrotów/min. – silniki szybkoobrotowe.
Naturalnie – jak podkreślają m.in. specjaliści z firmy Pes Marian Sycha – dobór silnika zależy głównie od tego, jaką funkcję będzie spełniał dany okręt. W przypadku statków handlowych wystarczy silnik o niskich obrotach. Jest to najbardziej ekonomiczna opcja, która pozwala na średnią prędkość – wystarczającą do eksportu i importu towarów. Większe obroty to natomiast możliwość szybszego pokonywania trasy – przy czym należy wziąć pod uwagę, że koszty eksploatacji paliwa będą większe, a przestrzeń maszynowni musi być odpowiednio przystosowana.
Innym typem silnika okrętowego, z którym można się współcześnie spotkać, są tzw. turbiny gazowe. Do ich głównych cech należy zaliczyć m.in. dużą żywotność, niezawodność działania i uniwersalność (choć rozpowszechnione zostały głównie wśród okrętów wojennych). Ich wszechstronność wynika m.in. z dość prostej budowy.
Czy serwis silników okrętowych wiąże się z dużymi kosztami?
Zdecydowanie serwis silników okrętowych wiąże się z bardziej wymagającymi czynnościami, od np. naprawy silnika w samochodzie osobowym. Trudno jednak jednoznacznie wskazać, jakiego rzędu są to wydatki – zależy to bowiem od wielu czynników, takich jak m.in.: ogólna kondycja okrętu, stopień uszkodzeń, czy przede wszystkim rodzaj silnika. W związku z tym najlepszym rozwiązaniem jest regularny przegląd w warsztacie, gdzie znajdują się specjaliści od mechaniki związanej z jednostkami pływającymi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana