Jakie układy hamulcowe występują w wózkach widłowych?
Wózki widłowe, jako niezastąpione środki transportu wewnętrznego, wykonują pracę w magazynach, halach produkcyjnych i na placach budowlanych. Kluczowym elementem każdego wózka widłowego jest układ hamulcowy, który zapewnia bezpieczeństwo pracy z ciężkimi ładunkami. Przedstawimy cechy charakterystyczne układów hamulcowych stosowanych w wózkach widłowych.
Rodzaje układów hamulcowych w wózkach widłowych
W zależności od konstrukcji wózka widłowego, jego przeznaczenia oraz warunków pracy, producenci stosują różne rodzaje układów hamulcowych.
· Układy hamulcowe bębnowe są tradycyjnym rozwiązaniem. Ich głównymi elementami są bęben i szczęki hamulcowe, które przy nacisku na pedał hamulca dociskane są do bębna, powodując wyhamowanie pojazdu.
· Układy hamulcowe tarczowe są nowocześniejszym rozwiązaniem. Składają się z tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych, które przy nacisku na pedał hamulca ściskane są przez zaciski, powodując wyhamowanie wózka widłowego.
· Układy hamulcowe hydrauliczne to najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie stosowane w wózkach widłowych. Działają one na zasadzie przekazywania siły hamowania przez ciecz hydrauliczną, która pod wpływem nacisku na pedał hamulca dociska elementy hamujące do tarczy lub bębna.
Należy pamiętać, że bez względu na rodzaj układu hamulcowego ich elementy zużywają się i muszą być wymienione. Dlatego tak ważny jest dostęp do części zamiennych do wózków widłowych, które umożliwią szybki serwis układu hamulcowego.
Dobór odpowiedniego układu hamulcowego
Wybór odpowiedniego układu hamulcowego dla wózka widłowego zależy od wielu czynników, takich jak jego przeznaczenie, warunki pracy czy obciążenie. Wózki widłowe przeznaczone do pracy w magazynach, gdzie obciążenia są stosunkowo niewielkie, mogą korzystać z mechanicznych układów hamulcowych bębnowych lub tarczowych. W przypadku wózków pracujących na zewnątrz, przy dużych ładunkach i w trudnych warunkach atmosferycznych, zalecane są nowoczesne hydrauliczne układy hamulcowe ze względu na wyższą ich skuteczność i odporność na przegrzewanie.
Serwisowanie układów hamulcowych
Aby zapewnić bezpieczeństwo pracy, niezbędne jest regularne serwisowanie układu hamulcowego i wymiana części eksploatacyjnych, które można kupić u specjalistycznych dystrybutorów. Jednym z nich jest hurtownia części do wózków widłowych BN Serwis, która dostarcza części do paleciaków Jungheinrich i widlaków innych czołowych marek. W przypadku układów bębnowych i tarczowych należy kontrolować stan szczęk oraz klocków hamulcowych, a także oceniać zużycie bębnów i tarcz. W przypadku układów hydraulicznych konieczna jest kontrola poziomu płynu hamulcowego oraz jego jakości, a także sprawdzanie szczelności przewodów i złączek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana