Artykuł sponsorowany

Jeep do jazdy po mieście. Który model wybrać?

Jeep do jazdy po mieście. Który model wybrać?

Jeep to w świecie motoryzacji symbol niezawodności, wytrzymałości i mocy – marka tak silnie zakorzeniona jest w branży samochodów terenowych, że potocznie wszystkie auta typu terenowego nazywa się „jeepami”. Zupełnie inny system skojarzeń uruchamia Fiat – pojazdy spod tego znaku to głównie auta rodzinne, przeznaczone do jazdy w mieście. Jak to się stało, że te tak różne marki wchodzą w skład tej samej motoryzacyjnej rodziny?

Trochę historii

Początków marki Jeep należy szukać w roku 1940. Właśnie w tym roku armia USA ogłosiła przetarg na nowe, lekkie pojazdy rozpoznawcze. Spośród 135 przedsiębiorstw, którym zaproponowano udział, odpowiedziały tylko dwie – jedną z nich był Willys-Overland, który ostatecznie 1941 roku wygrał rządowy kontrakt. Oficjalna nazwa zwycięskiego pojazdu to Willys MB, który z czasem został ochrzczony jako Jeep.

- Pochodzenie nazwy nie jest do końca jasne, istnieje kilka hipotez na ten temat – mówi przedstawiciel firmy ADF AutoJedna z nich, najbardziej prawdopodobna, mówi o tym, że mianem „jeepów” wojskowi mechanicy nazywali wszystkie nowe pojazdy otrzymane do testów. Inne hipotezy mówią między innymi o pochodzeniu słowa Jeep od skrótu GP, czyli General Purposes lub od imienia Eugene the Jeep, postaci z kreskówki o marynarzu Popeye’u. Niezależnie od tego, która z tych wersji jest prawdziwa, faktem jest, że nowe miano przyjęło się na tyle dobrze, że marka Willys w 1946 zarejestrowała je jako nazwę towarową.

Po wojnie

Pierwszy Jeep okazał się na tyle wielkim sukcesem, że firma Willys-Overland zdecydowała się na produkcję podobnych samochodów dla klientów cywilnych. Po zakończeniu II wojny światowej już nigdy nie wróciła do produkcji zwykłych samochodów. Mimo to w 1953 roku został wykupiona przez inną markę – Kaiser Motors. Dziesięć lat później doszło do zmiany nazwy na Kaiser Jeep. Od tego czasu Jeep kilkukrotnie zmieniał właścicieli. Najpierw w 1970 roku Kaiser Jeep wykupiony został przez American Motor Corporation, które w 1987 zostało wchłonięte przez Chryslera. W 1998 roku marka stała się własnością koncernu Daimler Chrysler, powstałego z fuzji Chryslera z Daimler-Benz. Nie trwało to długo, ponieważ już w 2007 roku koncern rozpadł się, a Jeep z powrotem trafił w ręce Chryslera. W międzyczasie marka wydawała na rynek kolejne modele, w tym najlepiej sprzedającego się Jeepa w historii – Jeepa Cherokee - który debiutował w 1974 roku.

Fiat i Jeep

Obecnym właścicielem marki Jeep jest koncern Fiat Chrysler Automobiles, powstały z przejęcia Chryslera i wszystkich należących do niego marek – w tym Jeepa - przez włoskiego giganta. Do ostatecznego przejęcia doszło 29 stycznia 2014 roku – proces ten rozpoczął się w 2009 roku. Obecnie FCA jest siódmym, największym producentem samochodów na świecie. Pierwszym Jeepem wyprodukowanym już pod nowych zwierzchnictwem i będącym owocem współpracy Amerykanów z Włochami, jest Jeep Renegade.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.