Artykuł sponsorowany

Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?

Kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją?

Uzyskanie przewagi rynkowej, pomnażanie zysków i budowa pozytywnego wizerunku marki wymaga zaangażowania i stosowania różnych praktyk, ale zawsze w granicach prawa. Zdarza się jednak, że niekiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcami, którzy dla poprawienia swojej sytuacji uciekają się do czynów nieetycznych, niemoralnych czy wręcz oszukańczych. Mowa tu o nieuczciwej konkurencji. Na czym ona polega?

Nieuczciwa konkurencja, czyli jaka?

Jak sama nazwa wskazuje, o czynach nieuczciwej konkurencji mówimy w przypadku, gdy działanie danego przedsiębiorcy – a w świetle przepisów może to być osoba fizyczna, podmiot prawny czy inna organizacja prowadząca lub też uczestnicząca w działalności gospodarczej – wykracza poza przyjęte normy zarówno prawne, jak i moralne oraz zwyczajowe. Jeśli chodzi o legalność działania, to ramy określa tu przede wszystkim ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także prawo ochrony konkurencji. Złamanie ustanowionych zakazów musi iść w parze z działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami, co w praktyce odnosi się do pewnych zwyczajów, norm moralnych i etycznych związanych z uczciwym prowadzeniem działalności gospodarczej z poszanowaniem wartości takich jak rzetelność, lojalność czy szacunek. Jeśli takie działania, czyli łamanie prawa i dobrych obyczajów realnie zagrażają interesowi przedsiębiorcy lub konsumenta bądź też naruszają ten interes, to w takim przypadku mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją.

Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji

Katalog czynów niedozwolonych dokonywanych w ramach nieuczciwej konkurencji jest otwarty. Wśród najczęściej spotykanych działań z tego zakresu wymienić należy oznaczenie przedsiębiorstwa lub jego oferty w taki sposób, by wprowadzić w błąd co do nazwy, tożsamości, położenia geograficznego, jakości towarów lub innych cech, co w praktyce może oznaczać podszywanie się pod konkurencję, naśladownictwo towarów (tzw. podróbki), a także zatajanie prawdy o swoich produktach lub usługach i udzielanie fałszywych informacji na ich temat. Oprócz tego w zakres czynów nieuczciwej konkurencji wchodzi także naruszenie tajemnicy lub pomawianie przedsiębiorstwa, nieuczciwe zachwalanie marki, przekupstwo, korzystanie z nieuczciwych form reklamy oraz działanie w taki sposób, by utrudnić dostęp do rynku.

Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją?

Czyny nieuczciwej konkurencji mogą i powinny być zgłaszane oraz odpowiednio karane.

W tym celu konieczne jest wystosowanie pozwu i udowodnienie nieuczciwego działania danego podmiotu. - Mówi ekspert z Kancelarii Radców Prawnych Mamczarek i Migdalska. - Jeśli wskazany czyn faktycznie stanowi zagrożenie dla interesów, to może to skutkować sankcjami w postaci np. konieczności wypłaty odszkodowania lub zaprzestania nielegalnych praktyk.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.